A kertváros nem leszállópálya! Zűrös légi ügyek Budapest felett

A kertváros nem leszállópálya! Zűrös légi ügyek Budapest felett

 

A mi pénzünkből klíma- és egészségromboló beruházás - nem fejlesztés!

2021. október 11-én elindítjuk oldalunkat, amelyre összegyűjtöttük a budapesti reptérbővítéssel kapcsolatos anyagainkat, híreinket.

 

2019-ben kereste meg a MTVSZ-t a Kulturált Légi Közlekedésért Egyesület (KLKE), segítséget kérve. Együttműködésünk eredményeként 2020 tavaszán közös hivatalos panaszt nyújtottunk be a budapesti reptérbővítést uniós közpénzes hitellel finanszírozó Európai Beruházási Bank felé, hogy vizsgálja felül a projektet és a beruházó és a Bank is érdemben egyeztessen az érintett lakossággal, vegye figyelembe érdekeiket. Az eljárás még ma is tart. Emellett azt is fontosnak tartjuk, hogy felhívjuk az ügyben érintett hazai döntéshozók és a Budapesten és Pest megyében a reptér terhelése által érintett mintegy fél-egymillió lakos figyelmét és érdemi egyeztetéseket, a lakosok életminőségét helyreállító megoldásokat sürgessünk, mert a helyzet tarthatatlan.

Ezért indítottuk el 2021. október 11-én “A kertváros nem leszállópálya!” programunkat és jelen információs oldalt. Sajtóhírünk itt.

2021 augusztusában felkerestük a pestszentlőrinci, erzsébettelepi, rákoshegyi, szemeretelepi, Ganz-telepi stb. helyi lakosokat.

Videóriportban foglaljuk össze a helyzetet és a lehetséges megoldásokat:  https://www.youtube.com/watch?v=pnTMd6MmrdI

 

A reptérbővítést közérthetően összefoglaló új tanulmányunk innen letölthető (pdf).

 

A 3. Terminál terve (forrás):

 

 

MI A PROBLÉMA?

  • A budapesti reptér éves forgalmát eredetileg 6 millióra tervezték, most 15 millió (volt a csúcs 2019-ben), a projekt eredményeként 21 millióra bővülne - két magyarországnyi ember utazna át egy év alatt. Emellett a teherforgalomra tervezett Cargo City miatt az évi 150 ezer tonnás légi teherforgalom további lég- és zajterhelést jelent.
  • A repülőtér hatásterületén mintegy 1 millió lakos él (ahol a reptér működéséből eredő mikropor-koncentráció a normál érték 2-13-szorosa), ebből félmillió ember a súlyosabban érintett zónában (9 kilométeres kör), ahol a repülőtérrel kapcsolatos légszennyezés káros egészségügyi hatásai a legvalószínűbbek. A zajterhelés is mintegy félmillió főt érint, közülük legnagyobb mértékben kb. 70-80 ezer embert.
  • A beruházó Budapest Airport és a Bank nem egyeztetett érdemben az érintett lakossági körrel, nem vette figyelembe érdekeiket, és nem nyújtott eddig megfelelő kompenzációt/megoldási lehetőséget.

 

 

LÉGSZENNYEZÉS. 1. Budapest-térkép. Becsült mikropor-koncentráció a Budapest Airport körül. A holland Schiphol repülőtéren mért adatokból kiindulva, a Budapest Airport 2018-as és 2019-es forgalmi adatai alapján a Budapest Airportra alkalmazva. Forrás: Kulturált Légi Közlekedésért Egyesület (KLKE)

 

ZAJSZENNYEZÉS. 2. Alábbi térkép: A magyar jogszabályok által meghatározott zajcsökkentő zónák (homok és világoskék) és az EU által ajánlott zónák (piros, sárga és kék). Forrás: Kulturált Légi Közlekedésért Egyesület (KLKE / CATA)

MIT TEHET ÖN?

  • Tájékozódjon és tájékoztasson, ossza meg anyagainkat, videónkat!
  • Az Életigenlő kampányunkkal összhangban gondolja át, hogy valóban szükséges-e az adott utazás vagy szállítás Önnek.
    • Ha szükséges messzire utaznia, inkább környezet- és egészségbarátabb közlekedési eszközt válasszon (vonat, busz).
    • Kerülje a messziről (repülővel, vagy akár konténerhajóval, vonattal) szállított, jellemzően agyoncsomagolt és rossz minőségű, hamar tönkremenő kacatok, tárgyak online megrendelését. Ezek többségére valójában nincs is szükség.
  • Élelmiszervásárlás esetén részesítse előnyben a hazai, idényjellegű termékeket, és ezeket lehetőleg a környékbeli termelői piacon szerezze be, csökkentve ezáltal az élelmiszerek szállításából eredő környezeti terhelést. (Példaként 1 kiló kínai fokhagyma Magyarországra szállítása 2,5 kg széndioxid-kibocsátással jár.)
  • A repülőjegyárak azért lehetnek alacsonyak és a termékek messziről történő ideszállítása csak azért lehet olcsó a környezet- és egészségbarát alternatívákhoz képest, mert a repülés/szállítás jelentős egészségi és környezeti terheit, a kárköltségeket a reptér, ill. a gyárak környékén élőkre terhelik, ők fizetik meg az életminőségük, megélhetésük romlásával. Ez nagyon igazságtalan, és tömegeket érint. Lépjünk fel közösen, érvényesítsük az egészséges környezethez és megélhetéshez való alapvető jogainkat, írja alá az Életigenlő petíciót: https://mtvsz.hu/eletigenlo
  • Ha Ön is azon félmillió lakos között van, akit érint a reptér környezeti-társadalmi terhelése, segítse az ügyet azzal, hogy aláírja a helyiek petícióját: https://terjed.ahang.hu/campaigns/budairport
  • Kapcsolatba is léphet velünk ill. a KLKE-vel, hogy együtt hatásosabban tudjunk fellépni az érdekeikért.

Magyar Természetvédők Szövetsége: repter(kukac)mtvsz.hu
Kulturált Légi Közlekedésért Egyesület: http://kulturaltlegikozlekedesert.hu/

Angol nyelvű híroldal: https://mtvsz.hu/en/news/2021/09/airport