A hazai és uniós döntéshozók felé való érdekképviselethez számos szakmai anyagot, összefoglalót készítettünk:
A közösségi energia finanszírozása - Útmutató (2021 május)
Áramellátás és közösségi energia Magyarországon (2021 tavasz)
Közösségi energia kézikönyv (practical guide), 2020 dec.
A magyar állam főbb feladatai a jogharmonizáció kapcsán (2020 október)
MTVSZ javaslatok az MNB felé közösségi energia hazai támogatásához (2020 tavasz)
Az Közösségi Energia Koalíció európai szinten viszi előre a közösségi energia ügyét, jövőképe és javaslatai itt. Az MTVSZ a hazai tagja.
A Koalíció nyílt levele magyarul az érintett uniós biztosokhoz: a közösségi energia elősegítéséért a zöld helyreállításhoz (2020. május 27.)
Közösségi energia helyzetjelentés tájékoztató: Magyarország és Csehország, 2019 december
A közösségi energia szerepe a gazdasági helyreállításban - Vallóniai kivonat 2020 május
Az állampolgári-/megújulóenergia-közösségek kapcsán a jogszabály-átültetéskor javasolt szempontjaink (2019-2020):
1. Az állampolgári-/megújulóenergia-energiaközösségek pontos meghatározása, hogy az tartalmazza a különféle lehetséges típusokat hazai kontextusba helyezve. (Típusok pl. társasházi energiaközösség, kollektív termelő-fogyasztók, különféle tulajdonviszonyú állampolgári megújuló energia közösségek önkormányzati taggal vagy anélkül, azaz amelyek energiatöbbletet termelnek, amelyet megosztanak vagy kívülre értékesítenek az energiapiacon),
2. A hazai megújuló energia támogatási rendszer integrálja az állampolgári / megújulóenergia-közösségeket is, azaz fair módon támogassa (a tenderekben jogtalan versenyhátrányba kerülnek, ezért más vagy kompenzáló konstrukciók szükségesek).
3. Az állampolgári/megújulóenergia-közösségek számos típusa nem csak önfogyasztásra termel, azaz nyissák meg a többletenergia-termelő közösségek előtt is a hazai jogi, adminisztratív és támogatási rendszereket, energiapiacot.
4. A HMKE azaz 50 kW alatt is energia adásvételezni, szolgáltatni tudjon az állampolgári-/megújulóenergia-közösség, ehhez megfelelő aggregátor ill. online applikáció lehet szükséges; a kereteket az állampolgári/megújulóenergia- közösségekkel ill. érdekképviseleti szakértőikkel, szervezeteikkel (szakmai civilszervezetek pl. MTVSZ) együtt, egyeztetve ki kell dolgozni.
5. Szabályozási homokozó kialakítása az állampolgári-/megújulóenergia-közösségekkel ill. érdekképviseleti szakértőikkel, szervezeteikkel (szakmai civilszervezetek pl. MTVSZ) együtt, egyeztetésben történjen.
6. A pilot projektek kiírása nem helyettesíti az alulról szerveződő állampolgári-/megújulóenergia-közösség kezdeményezések korábbi pontokban említett átfogó támogatását, fejlesztését, népszerűsítését, de egyfajta kezdeti lépést jelenthet afelé, ha megfelelő a kiírás.
7. Szükséges nyílt és részvételi egyeztetési folyamat az állampolgári-/megújulóenergia-közösségek hazai potenciáljáról és kezelendő akadályokról, maguk a közösségek és érdekképviseleti szervezeteik,szakértőik (szakmai civilszervezetek pl. MTVSZ) bevonásával. A témáról való egyeztetés és javaslatai, eredményei a magyar NEKT, az új Nemzeti Energia stratégia ill. a 2050-ig tartó Nemzeti Tiszta Fejlődési Stratégia anyagába és konzultációs folyamatába is beépítendők, mivel e dokumentumokban is tárgyalni kell az állampolgári-/megújulóenergia-közösségekkel kapcsolatos 2030-as ill. 2050-es távú terveket, intézkedéseket.
D. Együttműködéseink
- Vass Róbert szakdolgozata (Environment and Resource Management Master's Degree Programme Vrije Universiteit Amsterdam): Keleten is felkel a Nap - Energiaközösségek megjelenését ösztönző szabályozások feltárása (2020)
Magyar összefoglaló
Robert Vass, Master's thesis in English: The Sun rises in Eastern Europe too - Exploring enabling policies for energy communities in Hungary (2020)
Annex: interview with Bence Kovacs
- Horváth Tamara szakdolgozata (SZIE): Megújulóenergia-termelő szövetkezetek szerepe a vidékfejlesztésben (2019)