Az ukrán atomerőművek veszélyeztetik Magyarország biztonságát

Az ukrán atomerőművek veszélyeztetik Magyarország biztonságát

Negyvennégy környezetvédő szervezet levelet írt Fazekas Sándor földművelésügyi miniszternek

  • a lehető leghamarabb nyújtson be panaszt az Espoo-i Egyezmény Végrehajtási Bizottsága felé a nemzetközi környezeti hatásvizsgálat elmaradása miatt;
  • jelezze Ukrajna számára, hogy ragaszkodik az Egyezmény előírásainak betartásához;
  • jelezze az Európai Bizottság, az EURATOM és az EBRD felé, hogy csak akkor elfogadható a hitelszerződés életben tartása, ha Ukrajna teljesíti nemzetközi kötelezettségeit.
  • A csernobili katasztrófa 30. évfordulóján a magyar kormánynak fel kell lépnie azért, hogy tartsák tiszteletben a nemzetközi egyezmények által biztosított jogait, és mindent meg kell tennie a magyar emberek biztonságának garantálása érdekében – mondta Éger Ákos, a Magyar Természetvédők Szövetsége programvezetője.

    További információ:

    http://mtvsz.blog.hu/2016/04/19/ukrajna_nuklearis_amokfutasa

    www.mtvsz.hu/ukrajnaireaktorok

    www.mtvsz.hu/zombireaktorok


     


    Fazekas Sándor földművelésügyi miniszterhez írt levél itt olvasható.

     

    Az aláíró szervezetek listája:

    Beregi Természet- és Környezetvédelmi Egyesület

    Beretzk Péter Természetvédelmi Klub

    BOCS Alapítvány

    "Bihar" Kis-sárréti Civilek Társaság

    Bodrog Egyesület

    Bors Alapítvány

    Csalán Egyesület

    CSEMETE Természet- és Környezetvédelmi Egyesület

    E-misszió Egyesület

    Energia és Környezet Alapítvány

    Észak-Magyarország Flórája Faunája Alapítvány

    Fauna Alapítvány

    Fenntarthatóság Felé Egyesület

    Giligán Egyesület

    Greenpeace Magyarország

    Gyermekláncfű Kézműves, Oktatási és Környezetnevelési Egyesület

    Hatvani Környezetvédő Egyesület

    Herman Ottó Természetvédő Kör

    Hidra Természetvédelmi és Ifjúsági Egyesület

    Holocén Természetvédelmi Egyesület

    Homokrészi Tanyavilágért Egyesület/Albertirsai Teleház

    Kalocsakörnyéki Környezetvédelmi Egyesület

    Kis Túr Természetvédelmi Egyesület

    KÖRLÁNC Szegedi Munkacsoport

    Környezeti Tanácsadó Irodák Hálózata

    Közép-Magyarországi Zöld Kör

    Közösség az Önellátásért Civil Társaság

    Levegő Munkacsoport

    Magyar Agrár-környezetgazda Egyesület

    Magosfa Alapítvány

    Magyarországi Éghajlatvédelmi Szövetség

    Mozgalom az Egészséges Város Környezetéért Civil Társaság

    Nők a Balatonért Egyesület

    Reflex Környezetvédő Egyesület

    Rónaőrző Természetvédelmi Egyesület

    Serpentes Alapítvány

    Szárnyaskerék Egyesület

    Tanácsadók a Fenntartható Fejlődésért

    Természet és Környezetvédők Solti Egyesülete

    Védegylet

    Zöld Akció Egyesület

    Zöld Kör

    Zöld Kapcsolat Egyesület

    Zöld Dió Alapítvány

     

    [1] Az élettartam hosszabbításokkal kapcsolatban számos probléma felvetődik, többek között:

    · Biztonsági problémák: Az atomrektorok az idő előrehaladtával egyre nagyobb valószínűséggel romlanak el, a balesetek kockázata nő. Számos olyan eleme van egy reaktornak, mely nem cserélhető, ilyen például reaktortartály és a konténment. Egy 2015 márciusában kiadott szakértői elemzés szerint a Dél-ukrajnai atomerőmű 1. blokkjának reaktortartályán olyan sérülések lehetnek, amelyek potenciálisan veszélyes nukleáris válsághelyzethez vezethetnek.

    · Megalapozatlan döntések: 2015. december 7-én döntött arról az Ukrán Atomenergia Hivatal (SNRI), hogy a Dél-ukrajnai erőmű 2. rektorának élettartamát 10 évvel meghosszabbítja. 2015. április 30-án egyszer már tárgyalt a hatóság ennek a reaktornak az élettartam hosszabbításáról. Akkor harminchárom biztonsági problémát azonosítottak, melyet a reaktor üzemeltetőjének meg kellett volna oldania ahhoz, hogy engedélyt kapjon a további működésre. Ekkor a reaktort le is állították, hogy ezeket a fejlesztéseket elvégezzék. A hatóság októberi jelentése szerint a harminchárom problémából csak kilencet oldottak meg, miközben tizenegyen dolgoznak még most is. A maradék tizenhárom biztonsági intézkedés megoldásához még nem kezdtek hozzá. Ennek ellenére az engedélyt megadták.

    · Ellenőrzések hiányossága: A döntések úgy történnek, hogy 2015 januárjától az ukrán kormány moratóriumot rendelt el, az Atomenergia Hivatal saját kezdeményezésére nem is folytathat vizsgálatot az atomerőművekben.

    · Közpénzek hanyag kezelése: Az Európai Atomenergia Közösség (Euratom) és az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 600 millió eurós kölcsönéből biztonsági felújítási munkák zajlanak az ukrán atomerőművekben. Ez alapvetően hozzájárul az élettartam hosszabbításokhoz szükséges fejlesztések megvalósításához. Az eredeti hitel megállapodás szerint ezeket a fejlesztéseket 2017 végéig be kellett volna fejezni, azonban az ukrán kormány a támogatók megkérdezése nélkül ezt a dátumot 2020-ra módosította. A hitelszerződés feltétele természetesen a nemzetközi jogszabályok, így az Espoo-i Egyezmény betartása is, de ez sem történik meg. Ráadásul az atomerőműveket üzemeltető vállalat számláját 2016 februárjában befagyasztották, mert a fejlesztésekhez szükséges forrást nem tudta biztosítani.

    · Hatásvizsgálatok hiánya: AZ ENSZ Európai Gazdasági Bizottságának tagjai 1991-ben azért írták alá az Espoo-i Egyezményt, hogy szabályozzák a határon átnyúló környezeti hatásvizsgálatokat. Az atomerőművek az Espoo-i Egyezmény I. függelékében szerepelnek, azaz az Egyezmény hatálya alá tartoznak. A magyar kormány kifejezett információkérése ellenére sem értesítette az ukrán fél Magyarországot vagy a többi érintett országot az atomerőművek blokkjainak tervezett élettartam hosszabbításáról. Sem Ukrajnán belüli, sem nemzetközi környezeti hatásvizsgálatot a programmal kapcsolatban nem végeznek el. A már meghosszabbított üzemidővel működő Rivne-i 1. és 2. számú reaktorok esetében az Espoo-i Egyezmény Végrehajtó Bizottsága 2014. február 25-27-i ülésszakán megállapította, hogy az ukrán fél megsértette az Egyezményt.