„LÉPTÉK - Lelkesítő éghajlatvédelmi pedagógus továbbképzés élményalapú kalendáriummal” címmel 30 órás akkreditált képzésre várja az MTvSz és az Éghajlatvédelmi Szövetség azokat a környezeti nevelőket és iskolában dolgozó pedagógusokat, munkatársakat, akik fontosnak tartják az éghajlatvédelem témáját, kérdéskörét beemelni az iskolai élet több területére.
A képzésen a pedagógus munkakör betöltésére jogosító szakképzettségű résztvevőknek akkreditációs oklevelet adunk, de más területről érkező érdeklődőket is várunk. 20 fő jelentkezését tudjuk elfogadni. A képzés, a kapcsolódó szállás és étkezés az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásának köszönhetően INGYENES!
Időpont: 2022. június 20. (hétfő) 9:00 – június 22. (szerda) 17:00
Helyszín: Győr, a résztvevőket tájékoztatjuk a pontos helyszínekről
Jelentkezési határidő: 2022. június 10. – A jelentkezéseket a beérkezés sorrendjében tudjuk elfogadni 20 főig.
Jelentkezési lap: https://forms.gle/D2KJNGmBCaCr4yRJ8
A képzésről: Egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy az éghajlatváltozás mind jobban és jobban befolyásolja mindennapjainkat, életünket. Érezzük a változást a körülöttünk lévő világban, de sokszor nem tudjuk, mi miért történik, s milyen válaszok lehetségesek; egyáltalán, vannak-e válaszlehetőségeink.
A képzés a fenti kérdésekre válaszokat, megoldási javaslatokat nyújt előadások, gyakorlatok, kiscsoportos foglalkozások és sok-sok játék bemutatásával, pozitív, a megoldásokra fókuszáló szemlélettel a tanórai és tanórán kívüli tevékenységekhez.
A továbbképzési program nagy hangsúlyt fektet a gyakorlatra: az évszakokhoz kötődően mutatja be az éghajlatvédelem különféle területeit, elméletét és gyakorlatát. Többek között: az őszhöz társítja a közlekedés, a hulladékok, az energia és az étkezés témáját, a télhez a vásárlás, a faültetés, a madárbarát kert és a vegyszermentes háztartás kérdéskörét, a tavaszhoz az iskolakert, a beporzók és a helyi termékek átgondolását, a nyárhoz pedig az utazás, a víz és az idénynövények csoportját. Emellett biztos elméleti hátteret kapnak a résztvevők az éghajlatvédelem elméletéről, okairól, a fenntarthatóságról, áttekintést nyújt a nemzetközi, a nemzeti és a civil kezdeményezésekről, valamint az egyéni és közösségi megoldásokról, s az alkalmazkodás lehetőségeiről.
A képzés, szállás és étkezés (büfé és ebéd) ingyenes, de a jelentkezés elfogadásához 15.000 Ft kauciót kérünk átutalni, amit a képzést elvégzőknek visszautalunk.
További információ: Lajtmann Csaba - 30 232 6658 - lajtmann@gmail.com
A képzés végén a résztvevők tanúsítványt kapnak.
Feltétele:
- a képzés 80 %-án való részvétel,
- az előadásokon és gyakorlatokon való részvétel,
- az írásbeli feladat teljesítése: egy korosztályspecifikus éghajlatvédelemmel kapcsolatos feladat kidolgozása,
- írásbeli vizsga (teszt és rövid kifejtendő kérdések) 70 %-os teljesítése.
A képzés tematikája:
Alapítási engedély nyilvántartási száma: 54/10/2022
Sorszám |
Tematika |
Elmélet (óra) |
Gyakorlat (óra) |
1. |
Bevezetés |
|
|
1.1. |
Ismerkedés, elvárások
|
0 |
0.5 |
1.2. |
Technikai és csoportszabályok - információk a képzés céljáról, tartalmi egységeiről és teljesítési kritériumairól; elvárások tisztázása, közös szabályok rögzítése |
0.5 |
0.5 |
2. |
Általános háttérismeretek |
|
|
2.1. |
Fenntarthatósági háttérismeretek
szükséglet - igény túlfogyasztás napja |
0.5 |
0.5 |
2.2. |
Éghajlatvédelmi háttérismeretek |
|
|
2.2.1. |
Éghajlatváltozás tudományos háttere - történelmi áttekintés |
1 |
0 |
2.2.2. |
Éghajlatváltozás hajtóereje, oka
|
0.5 |
0.5 |
2.2.3. |
Nemzetközi, Európai Uniós és nemzeti kezdeményezések és tervek-feladatok az éghajlatvédelem területén |
1 |
0 |
2.2.4. |
Mitigáció, alkalmazkodás, éghajlat-politikai irányítás, tájékoztatás az éghajlatvédelem érdekében: egyéni, közösségi, rendszerszintű megoldások, feladatok, önkéntesség szerepe |
1 |
1.5 |
2.2.5. |
Klímaőrjárat az iskola körül – Itt változtass!
Energetikai felmérési feladat |
0 |
1.5 |
3. |
Éghajlatvédelmi módszertan évszakok szerint (nem korosztály specifikus) |
|
|
3.1. |
Tavasz A tavaszhoz köthető éghajlatvédelemmel kapcsolatos előadás és gyakorlatok: az évkör évszaknak megfelelő jellemzőiről, munkálatairól és ünnepeiről; iskolakert lehetőségei az éghajlatvédelmi oktatásban, beporzók védelme, rovarhotel szerepe a biodiverzitásban |
1 |
3 |
3.2. |
Nyár A nyárhoz köthető éghajlatvédelemmel kapcsolatos előadás és gyakorlatok Az évkör évszaknak megfelelő jellemzőiről, munkálatairól és ünnepeiről; nyaralás, karbonlábnyom, tervezett elavulás, víz, idénytermékek. |
1 |
3 |
3.3. |
Ősz Az őszhöz köthető éghajlatvédelemmel kapcsolatos előadás és gyakorlatok: Az évkör évszaknak megfelelő jellemzőiről, munkálatairól és ünnepeiről; energia, húsmentesség, hulladékok. |
1 |
3 |
3.4. |
Tél A télhez köthető éghajlatvédelemmel kapcsolatos előadás és gyakorlatok Az évkör évszaknak megfelelő jellemzőiről, munkálatairól és ünnepeiről; fa felhasználás, városi fák, madárbarát kert, etető téli vendégei, vásárlási szokások, vegyszermentes takarítás. |
1 |
3 |
4. |
Korosztály specifikus módszertan
Előadás a korosztályi sajátosságokról. Kiscsoportos munka - akciónap tervezése |
0.5 |
2 |
5. |
Lezárás |
|
|
5.1. |
Összefoglalás, szóbeli értékelések a tapasztalatok összegzése, a képzés zárása |
1 |
1 |
5.2. |
Értékelés |
0 |
0 |