Lehoczky János Komplex Környezeti Emlékverseny a Kárpát-medencében

Lehoczky János Komplex Környezeti Emlékverseny a Kárpát-medencében

A Természet és Környezetvédők Solti Egyesülete partnereivel közösen meghirdeti Lehoczky János Komplex Környezeti Emlékverseny  a Kárpát-medencében című vetélkedőjét 7. és 8. évfolyamos diákok részére.


 


VERSENYFELHÍVÁS

Lehoczky János Komplex Környezeti Emlékverseny a Kárpát-medencében

2014/2015 - ös tanév 3 fős csoportverseny 7. és 8. évfolyam részére (XV.)

A verseny meghirdetői:

Természet és Környezetvédők Solti Egyesülete – Teleki Sándor Oktatóközpont- Teleki Sándor Tehetségpont

Jász - Nagykun Szolnok Megyei Pedagógiai Intézet

KLIK Kalocsai Tankerülete

Solt Város Önkormányzata

Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság, Kecskemét

Környezet és Természetvédelmi Oktatóközpontok Országos Szövetsége (KOKOSZ)

Magyar Természetvédők Szövetsége

A versenyt meghirdetjük Erdély, Felvidék, Kárpátalja és Vajdaság magyar nyelvű iskoláinak is.

A verseny célja:

A tanulók környezettudatos szemléletének fejlesztése elméleti és gyakorlati szinten.

Fenntarthatóságra nevelés.

A biodiverzitás tudatosítása.

Pályaorientáció segítése.

A tehetségek jegyzése.

 

A verseny témája, ismeretanyaga, felkészüléshez felhasználható irodalom:

7. évfolyam

A víz, a talaj és a levegő témaköre

Felhasználható irodalom:

Kémia tankönyv és munkafüzet 7. évf. (Dr. Siposné Kedves Éva, Mozaik Kiadó)

Biológia tankönyv és munkafüzet 7. évf. (Jámbor Gyuláné, Mozaik Kiadó)

Kis Növényhatároz (Csapodi Vera)

 

8. évfolyam

Életközöségek

Felhasználható irodalom:

Kémia tankönyv és munkafüzet 8. évf. (Dr. Siposné kedves Éva, Mozaik Kiadó)

Biológia tankönyv és munkafüzet 8. évf. (Jámbor Gyuláné, Mozaik Kiadó)

Földi Környezetünk Atlasza (Cartographia)

Kiss Növényhatározó (Csapodi Vera)

 

A nevezés módja, határideje e-mail – 2014. december 18.kaczibaica@t-online.hu

 

Általános tudnivalók mindkét évfolyamon:

Feladatlapot és javítókulcsot küldünk a jelentkező intézményeknek – szaktanári javítás (80% értékhatártól visszaküldés a szervezőknek felülellenőrzésre. Értesítés a továbbjutásról 2 héten belül.

Részvétel feltételei:

Iskolánként indítható 7. és 8.évfolyam szintjéről egy-egy csapat, azonban egy csapat is indítható valamely évfolyamról.

 

Mind a két évfolyamon feladat az országos döntőre:

1 db. tabló otthoni összeállítása a fenntarthatóság jegyében (rajz, fotók, különböző megoldások)

Terepi jegyzőkönyv otthoni kidolgozása - 4 alkalmi ökológiai megfigyelésre építve ( március vége – április – május intervallumok)

Bemutató prezentációk (kiselőadások) alkalmával DVD használata. Olvasása nem megengedett. Csoporton belüli feladatmegosztás kötelező.

Önálló projektorhasználat.

7. évfolyam:

I. iskolai forduló: iskolai forduló 2015. február 14. (internetes levelező forma)

Feladatlap csoportos feldolgozása

Témák: élő és élettelen környezeti tényezők, a levegő összetétele, fotoszintézis szerepe az élővilágban, légszennyező anyagok, szmog kialakulásának okai és következményei (betegségek), Földünk esőerdői, az esőerdők pusztulásainak okai, nemzeti parkok – veszélyeztetett fajok, szóegyenletek, számítások.

II. forduló: 2015. április 10. (internetes levelező forma)

Témák: az év madara és fája latin megnevezéssel, életközösségek jellemzői, kölcsönhatások, anyagáramlás az életközösségben, természetkutatók munkássága, nemzetközi egyezmények (vizes élőhelyek), Földünk környezeti problémái. Energiaforrások csoportosítása példával.

1.Feladatlap csoportos feldolgozása

2.Laborgyakorlat: tanult kémiai anyagok felismerése, csoportosítása (5 perc)

3.Kiselőadások: Egészségre ártalmas gázok hatása az emberi szervezetre (3 perc).

Az első 5 csoport jut be a Kárpát-medencei döntőbe (80 % értékhatártól)

A feldolgozott feladatlapokat a megadott határidőig fogadjuk el. !

 

8. évfolyam:

I. iskolai forduló 2015. február 14. (internetes levelező forma)

Feladatlap csoportos feldolgozása

Témák: A tudományos rendszertan megalapozói, bevezető rendszertani gyakorlatok.

A halogén elemek és vegyületeinek szerepe az emberi szervezetre.

Kémiai reakciók és számítások.

II.forduló2015. április 10. (internetes levelező forma)

1. Feladatlap feldolgozása: rendszertani gyakorlatok ártéri lágy és fás szárú növények vonatkozásában

2. Választható kiselőadás témák: 1.a víz körforgása (5 perc), „Natura – 2000” (5 perc),

3. Ökológiai laborgyakorlat, számítások (10 perc)

Az első 5 csoport jut be a Kárpát-medencei döntőbe

A feldolgozott feladatlapokat a megadott határidőig fogadjuk el !

 

 

A Kárpát-medencei döntő 2015. június 11 – 12. (Solt)

1. nap:

Június 11-én 10 órától vendégvárás a solti Vécsey Károly Könyvtárban.

Köszöntő 12,30 óra.

13 óra: 7. és a 8. évfolyam részére írásbeli a Vécsey Károly Könyvtárban

15 óra: Terepgyakorlat a nemzetközi hírű Böddi – széken

csoportos vízvizsgálat – kémhatásvizsgálat (7-8.évfolyam)

szélirány megtapasztalása a kilátóból (7.évfolyam)

növény és állatfajok fotózása – prezentáció előkészítése ( 8. évfolyam)

A szervezők kérik az iskolákat laboreszközök biztosításában:

(csoportonként 4 db. kémcső, 4 db. kémcsődugó, 4 db. kémcsőfogó, 2 db. főzőpohár, 1 db. fém-csipesz, lakmuszpapír, íróeszköz, színes ceruzák

2. nap

7. évfolyam részére

A háttéranyag DVD-re feldolgozandó.

Témák:

  1. védett növény avagy állatfaj (latin fajnév) bemutató prezentációja az adott településről algoritmus alapján (csoportos prezentáció, 6 perc)
  2. Ökológiai vizsgálat bemutatása csoport szintjén, mely otthoni választás alapján történik, megfelelő kísérleti eszközkészlettel és alkalmazással (probléma beállítása – megoldásra javaslat, következtetések levonása (6 perc)
  3. az adott településről hozott problémás környezeti téma csoportos bemutató prezentációval, megoldások keresése. (alternatíva: szituációs játék) (6 perc) Célszerű ismerkedni a település Környezetvédelmi Programjával.
  4. „Natura 2000” a természet védelmében. Csoport-prezentáció 1 példa-terület bemutatásával. (6 perc)

 

8. évfolyam részére: (csoport-prezentációk)

A háttéranyag DVD-re feldolgozandó.

Kötelező téma:

1. Településen élő védett növény avagy állatfaj (latin fajnév) bemutató prezentációja algoritmus alapján. (6 perc)

Választható témák:

1. Böddi - szék(vizes élőhely) földrajzi helyzete, növény és állatvilága talajtani és hidrológiai összefüggésben. A terepgyakorlaton szerzett tapasztalatok beépíthetők. Rendszertani szinten 5 élő faj megnevezése. Bemutatás helyben készült fotók alapján. ( 8 perc)

2. A biodiverzitás jelenlegi helyzetének felvázolása (választható: 1.saját településen, 2.hazánkban, 3.külhonban)

(6 perc)

4.Csoportszinten bizonyító ökológiai kísérlet bemutatása. Számítások. (8 perc)

A továbbjutás feltétele, a továbbjutottak értesítésének módja az egyes fordulókból:

80 % a határérték, mely meghatározza az I. és a II. fordulóból a továbbjutást.

E-mailen jelzünk két héten belül az intézményeknek.

Az eredmények közzétételének módja:

Köznevelés, JNSZ Megyei Pedagógiai Intézet honlapja

KOKOSZ honlapja, Magyar Természetvédők Szövetsége, KNP honlapja.

Díjazás: vándorserleg, értékes könyvjutalmak, számítástechnikai eszközök.

Jelentkezés módja: nevezési lapon történik, melyet a versenyszervező a jelentkező köznevelési intézménynek e-mailben eljuttat.

Nevezési díj nincs.

 

A szervezők elérhetősége

Kacziba Lajosné 6320 Solt, Petőfi Sándor u.3.

kaczibaica@t-online.hu

Tel:. 06 70 6179324

Megjegyzés:

A szervezők részéről elvárás az ünnepélyes megjelenés.

A szervezők az időpontok megváltoztatásának jogát fenntartják.