A hazai döntéshozókon múlik, jól használja-e Magyarország az EU nyújtotta helyreállítás-csomagot

A hazai döntéshozókon múlik, jól használja-e Magyarország az EU nyújtotta helyreállítás-csomagot

Az Európai Bizottság ma tette közzé új költségvetési javaslatát, amely óvatos lépést tesz egy zöld és igazságosabb gazdasági helyreállítás fe

 

“A helyreállítás csak akkor lehet tartós és válságálló, úgy szolgálja a magyar emberek érdekeit, ha zöld és igazságos. A Magyar Természetvédők Szövetsége Életigenlő társadalom és gazdaság érdekében indított petíciója (1) értelmében a változásnak többek között elő kell segítenie a fosszilis energiafüggőség és az erőforrás-felhasználás csökkentését, a tiszta energiához való egyéni és közösségi hozzáférést, és a helyi gazdaság erősítését. Ezért az Európai Unió mai javaslatát ilyen szemmel értékeltük, és összevetettük: mennyire támogatja a közös szakmai nyílt levelünkben (2)  írt célokat, az Európai Zöld Megállapodást és a 2050-ig vállalt karbonsemlegességbe való energiaátmenetet.” - mondta Botár Alexa, a Magyar Természetvédők Szövetsége éghajlat és energia programvezetője.
 

A helyreállításban és energiaátmenetben jelentős lehet az EU szerepe: a hazai állami beruházások felét már ma is az uniós források fedezik (3). Viszont a 2014-2020 között futó uniós operatív programoknak csak közel 12%-a ment klímabarát célra, ami 2013 és 2019 között 2001 millió euró, kb. 600 milliárd forint (4). Ehhez képest az éghajlat- és energiapolitikát 2030-ig meghatározó Nemzeti Energia- és Klímatervben (NEKT) kitűzött célok teljesítéséhez a magyar kormány szerint 14700 milliárd Ft kellene  2030-ig.
 

“Nem szabad megismételni a 2008-2009-es pénzügyi- és gazdasági válság utáni helyreállítás hibáit, ami során az uniós forrásokat is felhasználva a válság előtti környezetszennyező, egészségkárosító, összeszerelő-ipartól függő gazdaságot építették vissza. Közös érdekünk, hogy a NEKT-beli klímabarát, válságálló beruházási igények minél nagyobb hányadát uniós források fedezzék. Az új EU költségvetés okos tervezésével kell ezt elérni, így kevesebbet kell a hazai adóforintokból és a lakosok, vállalkozások zsebéből mellétenni.” - mondta Botár Alexa.
 

Ezért európai és hazai szakmai szervezetekhez hasonlóan, az MTVSZ is azt javasolja, hogy a 2021-2027 közötti teljes uniós költségvetés 40-50%-át éghajlat- és környezetbarát célokra tervezzék, a zöld és igazságos helyreállítás érdekében.
 

Ennek érdekében a magyar kormánynak is támogatnia kell az uniós források átláthatóbb, éghajlat- és környezetbarátabb tervezését és felhasználását, az Európai Zöld Megállapodás erősítésétől kezdve a zöld helyreállítási csomagon át a hazai és uniós (kohéziós) költségvetési és helyreállítási tervek elfogadásáig és kivitelezéséig. A Magyar Természetvédők Szövetsége mint szakmai szervezet figyelemmel kíséri a hazai tervezést (Partnerségi Megállapodás, operatív programok) és annak szakmai-társadalmi egyeztetési folyamatát, javaslataival segítve a fenti szempontok érvényesítését hazánk hosszú távú érdekeinek megfelelően. 
 

Az EU csomagja éghajlat- és energia szempontú rövid értékelése:
 

1. Új pénzügyi eszközök:

Fontos lehetőség a Helyreállítási és Rugalmassági Eszköz (Recovery and Resilience Facility). 560 milliárd eurós költségvetését támogatásokban és kölcsönökben osztja el a tagállami fenntartható helyreállításhoz szükséges beruházásokhoz és reformokhoz. A tagállamok saját testreszabott nemzeti helyreállítási terveket fognak kidolgozni, a nemzeti energia- és klímatervükkel, az igazságos átmeneti “szénkivezetési” tervekkel (Just Transition Plans), a partnerségi megállapodásokkal, valamint az EU-alapokból finanszírozott operatív programokkal összhangban.
 

2. Épületek energetikai felújítása: 

Az Európai Bizottság a jelenlegi évi uniós átlagos 1%-os energetikai épületfelújítási rátát legalább a duplájára  növelné az új ún. Felújítási Hullám (Renovation Wave) során, az InvestEU pénzügyi (hitel)keretének megduplázásával. A javaslatcsomag egyelőre nem részletezi, hogy a lakóépületek mélyebb, komplex felújításához milyen támogatási formákat nyújtana, amihez az alacsonyabb jövedelmű, nem hitelképes családok is hozzáférhetnének.
Egyelőre célzott állami programterv sem látszik az ilyen komplex lakóépület-felújításokhoz (ld. pl.a 800 ezer magyar “Kádár-kocka”): a kifutó 0%-os Lakossági Energiahatékonysági hitel a tapasztalatok alapján erre nem igazán alkalmas. A Nemzeti Energia- és Klímatervben (NEKT) körvonalazott, kidolgozás alatt álló energiahatékonysági kötelezettségvállalási rendszerben pedig alapvetően nem vonzó ilyen komplex lakóépület-felújítást vállalni az energiacégeknek, a rendszert erre alkalmassá kell tenni. 
 

3. Megújulók elterjesztése

Aggasztó, hogy az Európai Bizottság javaslata hasonló jelentőséget tulajdonít a megújuló energiaforrásoknak, a szénleválasztás és -tárolásnak (CCS) és a hidrogénnek. A hidrogénre épülő technológiák ugyanis még kiforratlanok, kockázatosak, a hidrogén ma főleg fosszilis forrásokból származik, így a CCS-hez hasonlóan a fosszilis függőséget erősítheti. A hidrogén ezért csak marginális szerepet kaphat az energiaátmenetben. A fenntarthatósági szempontoknak megfelelő energiamix kialakításában ezért nagy szerepet játszhat az EU fenntarthatósági befektetési kritériumrendszere (taxonómia).
A NEKT-ben kitűzött hazai 21%-os megújuló célszám leginkább azért problémás, mert azt a bruttó végső energiafelhasználás növekedése mellett kívánja elérni, megtartva a nem fenntartható biomassza-túlsúlyt.


Az EU javaslatcsomagja itt: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_940 

A zöld helyreállítást támogató szervezetek és egymillió polgár: http://foeeurope.org/Green10-million-people-green-healthy-just-recovery

 

Jegyzetek:

  1. https://mtvsz.hu/peticiok/eletigenlo-tarsadalmat-es-gazdasagot
  2. https://mtvsz.hu/hirek/2020/05/tegyunk-most-az-egeszsegesebb-jovoert-eljott-az-igazsagos-zold-atmenet-ideje
  3. https://cohesiondata.ec.europa.eu/Other/-of-cohesion-policy-funding-in-public-investment-p/7bw6-2dw3
  4. A Klíma Akcióhálózat tanulmánya, 2020. április: http://www.caneurope.org/docman/climate-finance-development/3599-funding-climate-and-energy-transition-in-the-eu