340 civil szervezet levele Timmermansnak új GMO-k témakörben

340 civil szervezet levele Timmermansnak új GMO-k témakörben

Az Európai Bizottság az "új génmódosítási technikákkal" előállított szervezetek deregulációját tervezi. Nem lenne engedélyezési, hatásvizsgálati és jelölési kötelezetség az "újGMOk-ra". Ez többek között aláásná azt a jogunkat, hogy tudjuk, milyen élelmiszert eszünk.

Ezért az elmúlt hét folyamán 340 európai civil szervezet – köztük 86 magyar civil szervezet – levélben fordult  Frans Timmermanshoz, az Európai Unió zöld megállapodásért felelős alelnökéhez, hogy vétózza meg a deregulációra vonatkozó terveket.

A levélnek különös aktualitást ad, hogy az Európai Parlament ma tárgyal az „új GMO-król” Timmermans részvételével.

Az alábbiakban közzétesszük a Timmermanshoz címzett levél magyar nyelvű változatát az aláíró magyar civil szervezetek listájával együtt: 

 

Levél Timmermansnak új GMO-k témakörben 

Sürgősen ideje áttérni a bizonyítékokon alapuló döntéshozatalra a fenntartható élelmiszer-rendszerek és a természetvédelem érdekében  
 
Tisztelt Timmermans alelnök úr!  
 
Aggodalommal értesülünk arról, hogy az úgynevezett „új génkezelési technikákról” („új GMO-k”) és az „új GMO-nak” a Bizottság által deregulációra irányuló szándékáról szóló vitában gyakran hiányoznak a bizonyítékokon alapuló érvek, különösen, ha a fenntarthatósági állításokról van szó. Az Európai Zöld Megállapodásért felelős biztosként arra szólítjuk fel Önt, hogy avatkozzon be, és akadályozza meg, hogy mások a mezőgazdasági ágazat ígéreteit ürügyként használják fel a természet, az éghajlat, valamint a gazdálkodók és fogyasztók jogainak rovására történő messzemenő deregulációra.  

Amint azt Ön is tudja, az az Európai Bíróság ítélete egyértelmű jogi helyzetet teremtett az „új GMO-k” státuszát illetően – szerint ezek is génmódosított szervezetnek minősülnek.1  Hatékony uniós GMO-jogszabályunk is van, amely az átláthatóságon, jelölésen és élelmiszer- és környezetbiztonsági ellenőrzéseken alapul, olyan engedélyezési eljárással, amely már több mint 20 éven keresztül bevált. Az „új GMO-k” nincsenek betiltva az EU-ban. Csakúgy, mint a korábbi GMO-k esetében, az „új GMO-kra” is bármely vállalat kérhet forgalomba hozatali engedélyt.  

Az EU Egészségügyi és Élelmiszerbiztonsági Főigazgatósága (DG SANTE) azzal indokolja az új GMO-k tervezett nagy horderejű deregulációját, hogy azok hozzájárulhatnak a Green Deal fenntarthatósági és klíma-adaptációs céljainak eléréséhez. Nyitott kérdés, hogy a „fenntartható új GMO-k” valaha is megvalósulnak-e, de ez idáig egyetlen olyan „új GMO” sem létezik, amely hozzájárulna a fenntarthatósághoz,2 még az olyan országokban sem, ahol messzemenő dereguláció van érvényben, mint például az Egyesült Államok és Kanada. Láthatjuk tehát, hogy az új, állítólagosan „fenntartható GMO-k” kifejlesztése és gyors piacra kerülése nem a túlzottan szigorú szabályozásnak köszönhető. Tekintettel arra, hogy az „új GMO-k” kudarcot vallanak a fenntarthatóság terén, az EU semmiképpen sem számíthat rájuk, hogy a Green Deal 2030-ra kitűzött céljaihoz való hozzájárulásban.3  

Ha az Európai Bizottság követi a DG SANTE deregulációs javaslatát, fennáll a közvetlen veszélye annak, hogy teszteletlen és láthatatlan „új GMO-k” kerülnek a környezetbe és a piacra, növelve a biológiai sokféleségre nehezedő nyomást, és aláásva a fogyasztók, gazdálkodók és vállalkozók választáshoz való jogát.4  

Az „új GMO-k” deregulációja szintén veszélyeztetné a „Termőföldtől az asztalig” stratégia célkitűzését, vagyis a mezőgazdasági vegyszerek („növényvédőszerek”) felhasználásának 50%-os csökkentését 2030-ra. A génmódosított szervezetek köztermesztésének több mint 20 éves tapasztalata Észak- és Dél-Amerikában az ún. „növényvédőszerek” használatának drámai növekedését mutatja, ami negatív hatással van egészségre és a környezetre.5 A „növényvédőszerek” használatának csökkentését az „új GMO-kra” delegálni, ahogy azt néhány döntéshozó javasolja, éppoly hibás, mint amennyire felelőtlen.6  

Ha a Bizottság követi a DG SANTE-t, és megszünteti az új GMO-kra vonatkozó nyomon követhetőségi és címkézési követelményeket, az tönkretenné a GMO-mentes mezőgazdaság alapjait, amely magában foglalja a hagyományos, bio- és agroökológiai termelési rendszereket. Minden GMO-mentes termelési rendszer alapja, hogy tudjuk, milyen növényeket állítottak elő génmódosítási technikákkal, függetlenül attól, hogy új- vagy régi génmódosítási módszerekről van szó. A GMO-k teljes átláthatósága nélkül a teljes értékláncban a Zöld Megállapodás azon célkitűzése, hogy 2030-ig az EU összes szántóterületének 25%-ára terjedjen ki a biogazdálkodás, szintén veszélybe kerül. Az új GMO-k deregulációja és a biogazdálkodás részarányának növelése egymást kizáró szakpolitikai célkitűzések. Ez a nyilvánvaló ellentmondás ahhoz a megoldatlan kérdéshez vezet, hogy a Bizottság miként kívánja megvédeni a hagyományos, a GMO-mentes és a ökológiai gazdálkodást és az így termesztett élelmiszereket a deregulációs forgatókönyv szerint. 

Tisztelt Timmermans alelnök úr! Szánjon egy percet arra, hogy elképzeli a következő forgatókönyvet, ha a az Európai Bizottság folytatja az új GMO-k deregulációját. A Bizottság nagy kárt okozna anélkül, hogy bármit is nyert volna a fenntarthatóság terén. Eltörölte volna az új GMO-kra vonatkozó biztonsági és átláthatósági előírásokat a környezet, a biológiai sokféleség, az éghajlat, a fogyasztók valamint a mezőgazdasági- és élelmiszeripari ágazatban működő gazdasági szereplők többségének kárára. Ez a nagyrészt GMO-mentes mezőgazdaság és élelmiszeripar végét jelentette volna az EU-ban.  Ez aláásta volna az EU azon célkitűzését is, hogy 2030-ra elérje a biogazdálkodásra vonatkozó 25%-os célkitűzést, valamint a „növényvédőszerek” csökkentésére irányuló célt, emellett elterelte volna a politikai figyelmet a valódi megoldásokról, amelyekkel a mezőgazdasági ágazat csökkentheti az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását. A csúcstechnológiás üzemek nem fogják lassítani az erdőirtást, amelyet a több állati takarmány iránti európai kereslet táplál – az ökológiai gazdálkodás és a paraszti gazdálkodás azonban már most is ezt teszi. 

Végezetül azt szeretnénk hangsúlyozni a legjobb megoldás az, ha fenntartjuk a jelenlegi uniós GMO-szabályozást a génmódosított szervezetek valamennyi generációjára, és az „új GMO-kat” is a jelenlegi uniós jogszabályok szerint szabályozzuk, beleértve a címkézési és nyomonkövethetőségi követelményeket is.  

Ez minimálisra csökkenti a természetre, az emberek és az állatok egészségére gyakorolt lehetséges negatív hatásokat, és tiszteletben tartja az elővigyázatosság elvét, valamint a fogyasztók és a mezőgazdasági termelők tájékoztatáshoz való jogát, mint az EU kulcsfontosságú politikai és társadalmi vívmányait. Ezt a követelést 420 000 polgár támogatja.7 

340 aláíró civil szervezet (lásd. eredeti angol változat) 

 

Aláíró magyar civil szervezetek: 
 
“Bihar” Kis-sárréti Civilek Tárasága 

Tisza Klub” 

Aprókirályságért egyesület 

Ararát Teremtésvédelmi Munkacsoport 

Ars Sacra Alapítvány 

Baloldali Alternatíva Egyesülés 

Beklen a Nagykunsági Civil Társadalomért Alapítvány 

Beregi Természet- és Környezetvédelmi Egyesület 

Beretzk Péter Klub 

Beretzk Péter Természetvédelmi és Kulturális Hagyományőrző Egyesület  

Biokontroll Hungária Nonprofit Kft 

Biokultúra Közép-Magyarországi Egyesület 

Bodrog Egyesület 

Börzsöny- Ipoly-mente PTŐ 

Clean Air Action Group 

Csalán Egyesület 

CSEMETE Association of Nature and Environmental Protection 

Csermely Környezetvédelmi Egyesület 

Dunakanyar Környezetvédelmi Egyesület 

Dunakanyar Kultúrtáj és Környezetvédelmi Egyesület 

EcoOne Magyarországi Munkacsoport 

ECOVAST Magyarországi Falvak és Kisvárosok Műhelye Egyesület 

ELTE Nature Conservation CLub 

Erdei Kerekasztal Egyesület  

Érdi Környezetvédő és Városszépítő Egyesület (ÉrdKöVE) 

Erdő Ajéndéka Alapítvány - Gift of the Forest Foundation 

Fauna Alapítvány 

Felelős Gasztrohős Alapítvány / Heroes of Responsible Dining Foundation 

Fenntartható Fejlődés Civil Szakkerekasztal 

Fenntartható Térségért Alapítvány  

Fenntarthatóság Felé Egyesület / Towards Sustainability Association 

Ferto Tó Barátai Egyesület 

Fertő tó Barátai Egyesület 

Gaja Környezetvédő Egyesület 

GATE Zöld Klub Egyesület 

Giligán természetvédelmi és hagyományőrző egyesület  

Gyöngybagolyvédelmi Alapítvány 

Harmónium Egyesület 

Herman Ottó Természetvédő Kör 

HOLOCÉN Természetvédelmi Egyesület 

Humusz Szövetség/ 

Humusz Waste Prevention Alliance 

Hungarian Climate Alliance  

Kalocsakörnyéki Környezetvédelmi Egyesület 

Kaptárkő Egyesület 

Kétker 

Community Foundation 

Kiserdő Egyesület 

Környezeti Tervezési és Nevelési Hálózat 

Közép-Magyarországi Zöld Kör 

Magosfa Alapítvány 

Magyar Biokultúra Szövetség/Hungarian Biokultúra Federation 

Magyar Környezetvédelmi Egyesület 

Magyar Művelődési Társaság 

Magyar Permakultura Egyesület/Hungarian Permaculture Association 

Magyar Természetvédők Szövetsége / Friends of the Earth Hungary 

Martfűi Városszépítő Egyesület  

Mezsgye Alapítvány  

Mozgalom az Egészséges Város Környezetéért Civil Társaság 

Nagy Tavak és Vizes Élőhelyek Szövetsége 

Nagykovácsi Természet- és Környezetvédő Egyesület  

Naphimnusz Teremtésvédelmi Egyesület/Canticle of Sun Accociation 

Nimfea Természetvédelmi Egyesület 

Nők a Balatonért Egyesület 

Nyugat-Dunántúli Biokultúra Egyesület 

Ökofilmklub Egyesület 

Pandal Egyesület 

Pécsi Zöld Fiatalok Egyesülete 

Profilantrop Association 

Reflex Environmental Association 

Séta a Mecsekért Civil Összefogás 

Stop Avalon Tata Civil Mozgalom 

Szerkő Környezeti Nevelési Egyesület 

Tanácsadók a Fenntartható Fejlődésért 

Tegyünk Együtt Tudatosan Településünkért Egyesület - TETT 

Természet és Környezetvédők Solti Egyesülete 

Tölgy Természetvédelmi Egyesület 

Városmajori Parkbarátok 

Védegylet Association 

Visnyeszéplaki Faluvédő és Közművelődési Egyesület 

Zöld Akció Egyesület (Green Action) 

Zöld Akciócsoport Nyíregyháza 

Zöld Kapcsolat Egyesület  

ZÖLD KÖR 

Zöld Zámor Természet és Környezetvédő Egyesület 

Zöld-Híd Alapítvány 

 

 

1 Az Európai Bíróság döntése a hatályos GMO-irányelv és az elővigyázatosság elve alapján született. A DG Sante javaslata a meglévő követelmények gyengítésére nem tartaná tiszteletben az elővigyázatosság elvét. Minden GMO, beleértve az új GMO-kat is, klasszikus példa arra, hogy szükséges alkalmazni az elővigyázatosság elvét, mivel olyan módon változtatják meg a DNS-t, amely a természetben nem fordul elő. Következésképpen a szigorú kockázatértékelésre, a nyomon követhetőségre és a címkézésre vonatkozó meglévő követelményeket minden GMO-ra alkalmazni kell. E követelmények gyengítése egyértelműen az elővigyázatosság elvének figyelmen kívül hagyását jelentené, és valószínűleg több olyan perhez vezetne, amely az elővigyázatosság elvének az uniós politika egyik pilléreként való megerősítését célozza.

2 A Joint Research Center 2021 áprilisában készült tanulmánya szerint világszerte mindössze 16 „új-GMO” van forgalomba hozatalt megelőző szakaszban. Ezek közül az állítólagosan piackész termények közül egyik sem fogja mérsékelni a biológiai sokféleség csökkenését vagy az éghajlatváltozás következményeit.https://datam.jrc.ec.europa.eu/datam/mashup/NEW_GENOMIC_TECHNIQUES/index.html

3 https://www.mdpi.com/2223-7747/11/2/212/htm és https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/B978012816410500013X

4 A Rathenau Intézet felmérésében részt vevő holland állampolgárok az új GMO-termékek szabályozását és címkézését szeretnék. https://www.rathenau.nl/sites/default/files/2023-04/Rapport%20Editing%20under%20provision.pdf

5 https://enveurope.springeropen.com/articles/10.1186/2190-4715-24-24

6 https://www.foodwatch.org/fileadmin/-INT/pesticides/2023-01-30_foodwatch_Pesticides_and_NGTSs.pdf

7 https://friendsoftheearth.eu/press-release/400-000-europeans-oppose-push-for-deregulating-new-gmos/