Fiatal Föld Barátai - kampánytervező Koppenhágában 2011. okt.vége

Fiatal Föld Barátai - kampánytervező Koppenhágában 2011. okt.vége

Talán még emlékeztek arra, hogy a nyár közepén mi voltunk a házigazdái a Fiatal Föld Barátai nyári táborának. Akkor, mint szervezőknek „csak” Ónodig kellett utaznunk, most azonban Zsuzsival ketten kicsit messzebbre vettük az irányt. Ugyanis a Fiatal Föld Barátai egy kisebb csapata újra összegyűlt, de most a célból, hogy megtervezzük az elkövetkezendő egy év kampányait. Utunk egyenesen (vagyis hát annyira nem egyenesen, mert mindkettőnknek volt egy kis kaland az utazásában) Koppenhágába vezetett, hogy eltöltsünk 4 napot egy közös ötletelés keretében.

A házigazda csapat a dán Föld Barátai szervezet (Friends of the Earth NOAH) volt, akik egy igazi közösségi teret választottak az esemény helyszínéül. A Folkets Hus elnevezésű helyet leginkább a budapesti - sajnos már bezárt - Tűzraktérhez tudnám hasonlítani, amely stílusban is, és funkciójában is nagyjából ugyanazt képviselte. Délben vágtunk bele az eseményekbe, de nem csaptunk egyből a lecsóba, hanem csak kanalazni kezdtük a finom, és persze zöld találkozó révén vegetáriánus ebédet. Az étkezés utáni kókadozásból feléledve a bemutatkozó körrel folytattuk a napot. Ezen az eseményen nem voltunk annyian, mint a nyári táborban, a 15 vendégből álló csapatot a 4 házigazda, és a 3 szervező fiatal egészítette ki. Sophie, Robbie és David, vagyis a szervező brigád már nem volt ismeretlen számunkra, mindhárman aktív tagjai a Fiatal Föld Barátainak, már több rendezvényt köszönhettünk nekik. A bemutatkozás során több ismerős arc is visszaköszönt rám, de sok új lelkes fiatalt is volt szerencsénk megismerni. Mindez után fel lett vázolva, hogy miről is fog szólni a találkozó, miért is „kellett” nekünk ilyen messze elutaznunk.

 

Az első este a vacsora után a sokunk számára hosszú utazás miatt inkább a szálláson való pihenés mellett döntöttünk. Ideiglenes otthonunkként egy városszéli motel szolgált, aminek külön érdekessége, hogy a Bella Center mellett helyezkedik el. A Bella Center ugyanis az a konferenciaépület, amely helyszínéül szolgált a híres 2009-es koppenhágai klímacsúcsnak. Én sajnos nem tudtam részt venni azon eseményen, de most így elsétálva mellette mindvégig láttam lelki szemeim előtt a tömeget, amint a klímaigazságosságot követelik.

Másnap, mielőtt belevágtunk volna a tervezésbe, először azt vitattuk meg, hogy mégis hogy néz ki egy jó kampány, mik a lényeges elemei, mikre érdemes odafigyelni. David és Robbie nagy segítségünkre volt ebben, ugyanis ők már rutinosak az efféle feladatokban. Az alulról építkezés elvének köszönhetően a szervezők szabad kezet adtak számunkra abban, hogy a Fiatal Föld Barátai által képviselt témákban milyen kampányt dolgozzunk ki az elkövetkezendő egy évre. Jelenleg 3 aktív munkacsoportja van a szervezetnek: Klímaigazságosság, Élelmiszer és mezőgazdaság, és a Kommunikációs munkacsoport. David-ék szerencsére nyitottak voltak az új dolgok felé is, ha valakinek támadt egy olyan remek ötlete, ami nem fér bele a fent említett három munkacsoport területébe, de a szervezet ideológiájába igen, akkor semmi akadálya nem volt további tervezésnek.

 

Némi ötletelés után össze is álltak a csapatok. Voltak, akik nem egy új kampány kidolgozásának kezdtek neki, hanem egy jelenleg is futó projektet gondoltak tovább. A Push Europe kampány ugyanis már folyamatban van, de mindenképp hasznos lépés a mostani továbbfejlesztése. A mezőgazdasággal foglalkozó munkacsoport hosszas tanakodás után arra a megállapodásra jutott, hogy ahhoz, hogy az ipari mezőgazdaság helyett a sokszínűbb organikus élelmiszer-előállítás kerüljön előtérbe, a legfontosabb lépés az európai uniós Közös Agrárpolitika elkövetkezendő reformjának az ez irányba történő elmozdítása.  A harmadik csoport a kerékpárutak népszerűsítését célzó program kidolgozásának esett neki. A négy nap folyamán folyamatosan épültek fel a kampányok, minden nap egyre több és több lényeges elemet hozzáadva a teljes összképhez. Volt időnk és lehetőségünk feltérképezni a kampány egyes elemeit, szükséges eszközeit és hogy kiket és mily módon tudunk bevonni, ill milyen időbeosztásban kellene megvalósítanunk. Úgy érzem, az utolsó napra már egy egész világos kép rajzolódott ki mindhárom kampányról.

 

Szerencsére nem csak gondolkodással töltöttük el ezt a négy napot, jutott idő a kikapcsolódásra is. Nem maradt el a nemzetközi találkozók szokásos kelléke, az interkulturális est sem, ahol minden ország résztvevői bemutathatta helyi speciális ételét, italát, vagy éppen egy tradicionális dallal ismertette hazája különlegességeit. A tréningszekciókat is gyakran megszakítottuk egy kellemes játékkal, vagy éppen egy teával-kávéval.

 

Sok hasznos és vidám élménnyel, és új ismeretségekkel vettük hazafelé az irányt, és azzal az érzéssel, hogy ezen a vasárnapon nem véget ért valami, hanem kiköveztük azt, ami elkezdődhet.


Eisenbeck Tamás; Földes Zsuzsi képeivel (MTVSZ önkéntesek)