Üzemanyagok minőségéről szóló irányelv rendelkezéseinek bevezetése és az olajhomokból előállított üzemanyagok

Üzemanyagok minőségéről szóló irányelv rendelkezéseinek bevezetése és az olajhomokból előállított üzemanyagok
Az üzemanyagok minőségéről szóló, 2009/30/EC irányelv (Fuel Quality Directive) bevezetésével kapcsolatosan az Európai Bizottság még nem hozta nyilvánosságra az irányelv üvegházhatású gázok (ÜHG) kibocsátására vonatkozó konkrét javaslatát. Ennek egyik oka a magas karbon-intenzitású olajhomokkal kapcsolatos viták elhúzódása. Connie Hedegaardnak, az Unió klímapolitikai biztosának az Európai Parlamentben március 23-án tett kijelentése szerint a javaslat hamarosan megszületik, és az vonatkozni fog az olajhomokra is.

A Stanford Egyetem által, az Európai Bizottság kérésére nemrég elvégzett, független vizsgálat szerint az olajhomokból nyert nyersolaj kinyerése során, a hagyományos üzemanyagokhoz képest 23%-kal több üvegházhatású gáz keletkezik. A tanulmány szerint: „az olajhomok ÜHG kibocsátása olyannyira különbözik a többi üzemanyag előállítása során történő kibocsátáshoz képest, hogy ezt specifikus szabályok keretein belül szükséges rendezni, ezzel is jelezve, hogy kibocsátás tekintetében a hagyományos módon és az olajhomokból történő nyersolaj előállítás nagyban különbözik egymástól.” (1) 

A kanadai kormány azonban megpróbálja meggyőzni az Európai Uniót, hogy ne foglalkozzanak a magasabb kibocsátási értékekkel. Márciusban az Európai Bizottság levelet kapott a „klímaváltozás elleni partikuláris küzdelem érdekében” meghozni kívánt „felesleges”, kereskedelemellenes lépésekkel kapcsolatban. A levél, melyet a Reuters szivárogtatott ki, „megalapozatlan diszkriminációt” említ, illetve a Bizottságot „tudomány által alá nem támasztott” vélemények figyelembe vételével vádolja meg.

A Magyar Természetvédők Szövetsége, a Greenpeace Magyarország és a WWF Magyarország kiemeli, hogy a nemzetközi kereskedelmi egyezményekkel tökéletesen összeegyeztethető, hogy az irányelv az olajhomokra is vonatkozzon. Ahogy a klímapolitikai biztos is említette az Európai Parlamentben, a Bizottság olyan javaslatot dolgoz ki, mely „szigorú, de a nemzetközi jogi kötelezettségeket szem előtt tartó lesz”.

Nincs ok arra, hogy az olajhomokra ne vonatkozzon a szabályozás, hiszen ez a legnagyobb mértékben kitermelt nem konvencionális üzemanyagforrás, melynek kitermelése ráadásul rendkívül magas ÜHG kibocsátással jár. Ha az EU-ba történő importja megnő, az irányelv közlekedéshez kapcsolódó kibocsátás-csökkentési célja nem lesz teljesíthető. Sőt, amennyiben figyelmen kívül marad az olajhomokkal kapcsolatos környezetkárosító hatás, úgy az EU klímaváltozás elleni küzdelmének komolysága is megkérdőjeleződik.

Éppen ezért a Magyar Természetvédők Szövetsége, a Greenpeace Magyarország és a WWF Magyarország arra kérték Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési minisztert, hogy támogassa a Bizottságot abban a törekvésében, hogy az irányelv részleteit meghatározó szabályok vonatkozzanak az olajhomokra is, valamint fejezze ki egyetértését az üzemanyagok egyenlő elbírálásával és tudományos alapon történő megközelítésével kapcsolatban.

A Friends of the Earth Europe olajhomokról készült elemzése innen letölthető