Az EU bioüzemanyag tervei társadalmi- és környezeti károkhoz vezetnek

Egy új tanulmány figyelmeztet a jelentős üvegházgáz-kibocsátásra és a földhasználat-változásra


Budapest-Brüsszel, 2010. november 8: A bioüzemanyag-felhasználás növelésére vonatkozó európai tervek a következő tíz évben mintegy 69 ezer négyzetkilométer új földterület bevonását teszik szükségessé, emellett tovább súlyosbítják az éghajlatváltozást – derül ki egy ma közzétett tanulmányból. [1]

A tanulmány szerint Belgiumnál kétszer nagyobb területet kell ültetvények céljára átalakítani, ezáltal erdőket, természetes ökoszisztémákat és szegény közösségeket veszélyeztetve, amennyiben az EU tagállamok nem változtatják meg az élelmiszernövényekből üzemanyagok előállítására vonatkozó 2020-as célkitűzéseket.

Az EU tagállamok megújuló energiaforrásokra vonatkozó terveiben szereplő, bioüzemanyagokat is érintő célkitűzésekről készített elemzés [2] szerint:
- Európa 2020-ig jelentős mértékben növelni kívánja a bioüzemanyagok felhasználását.  Ekkorra a közlekedésben felhasznált üzemanyagok 9,5 százaléka bioüzemanyagokat tartalmazna, aminek 90%-a élelmiszernövényekből származna.
- Ha figyelembe vesszük a közvetett földhasználat-változást is, kiderül, hogy a bioüzemanyagok az üvegházgáz-kibocsátást évi  27-56 millió tonnával növelnék, ami egyenértékű azzal, mintha 2020-ig további 12-26 millió autót hoznánk forgalomba Európában.
- Ha nem változnak meg az európai uniós célkitűzések, a bioüzemanyagok felhasználásának növekedése a következő évtizedben, átlagosan 81-167%-kal nagyobb mértékben károsítja bolygónk éghajlatát, mintha ugyanannyi energiát a fosszilis üzemanyagokból állítanánk elő.

„Az európai országok által okozandó károk mértéke most már egyértelmű – a gépjárművek üzemanyagokkal való ellátása sokkoló mértékben fog erdőket és természetes élőhelyeket elpusztítani. Az ebből származó, éghajlatváltozást okozó üvegházgáz-kibocsátások következtében a bioüzemanyagok nagyobb mértékben szennyezik a környezetet, mint a fosszilis üzemanyagok. Ezért sürgősen át kell értékelni a bioüzemanyagokra vonatkozó uniós célkitűzéseket, és biztosítani kell, hogy a megújulós célkitűzések teljesítése ne vezessen az éghajlatváltozás mértékének növeléséhez és környezetpusztításhoz” – hangsúlyozta Fidrich Róbert, a Magyar Természetvédők Szövetségének programfelelőse.

„A bioüzemanyagok nem nyújtanak éghajlatbarát megoldást energiaigényünk kielégítésére.  Az EU célkitűzései lényegében lehetővé teszik a cégeknek, hogy folytassák a világ szegényeitől történő területfoglalást, azért, hogy megtöltsék az autóink tankjait, elvéve az éhezők elől az élelmiszerek megtermelésére használható földterületeket. Az európai energiapolitika milliókat veszélyeztet, kockáztatva Afrika egyébként is törékeny élelmiszer-ellátási helyzetét” – tette hozzá Laura Sullivan, az ActionAid munkatársa.

A kutatás, amely környezetvédő és fejlődési szervezetek [3] megbízásából készült, áttekinti a bioüzemanyagok által okozott közvetett földhasználat-változásból származó hatásokat, ezáltal az EU bioüzemanyagokra vonatkozó célkitűzéseinek ez az eddigi legátfogóbb és leginkább realisztikus értékelése. A tanulmány kulcsfontosságú időpontban jelenik meg, amikor az Európai Bizottságnak év végéig el kell készítenie egy jelentést arról, hogy miként veszi figyelembe ezeket a hatásokat, és hogyan kívánja csökkenteni az ebből származó kibocsátásokat.

A szervezetek arra hívják fel az EU tagállamokat és az Európai Bizottságot, hogy sürgősen tekintsék át a bioüzemanyagok által az éghajlatra és az élelmiszerellátás biztonságára gyakorolt tényleges hatásokat, és helyezzék előtérbe a közlekedésben is az energiahatékonyságot. Új szabályozásra van szükség, amely figyelembe veszi a bioüzemanyagok teljes karbon-lábnyomát, beszámítva a közvetett földhasználat-változásból származó tényezőket is.

„E tanulmány világosan megmutatja, hogy a bioüzemanyagokat semmilyen állami támogatásban, adókedvezményben nem szabad részesíteni. A közlekedés terén a környezeti problémákra nem ez a megoldás, hanem a környezetkímélő módok, a vasút, a közösségi közlekedés, a kerékpározás ösztönzése” – összegezte Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

Jegyzetek:
[1] Institute for European Environmental Policy (IEEP), 2010. november; 'Anticipated Indirect Land Use Change Associated with Expanded
Use of Biofuels in the EU: An Analysis of Member State Performance'.
Szerző: Catherine Bowyer, Senior Policy Analyst. http://www.ieep.eu
A teljes tanulmány letölthető innen: http://www.foeeurope.org/agrofuels/ILUC_report_November2010.pdf
Sajtó háttéranyag 'Driving to destruction' letölthető innen:
http://www.foeeurope.org/agrofuels/ILUC_briefing_November2010.pdf

[2] A tanulmány 23 nemzeti cselekvési tervet elemez, melyeket 2010 októberig nyújtottak be a tagállamok (Ausztria, Bulgária, Ciprus, Csehország, Dánia, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Írország, Lettország, Litvánia, Málta, Nagy-Britannia, Németország, Olaszország, Portugália, Románia, Szlovákia, Szlovénia, Spanyolország, Svédország).
http://ec.europa.eu/energy/renewables/transparency_platform/action_plan_en.htm
E kérdőív az EU Megújuló Energia Irányelvének része.

[3] Az említett szervezetek: ActionAid, BirdLife International,
ClientEarth, European Environmental Bureau, FERN, Friends of the Earth
Europe (Föld Barátai Európa), Greenpeace, Transport & Environment, Wetlands International.