Zöld szigetek létesítése budapesti oktatási intezményekben

Zöld szigetek létesítése budapesti oktatási intezményekben

Mozgalmas heteken van túl az MTVSZ környezeti neveléssel foglalkozó csapata. Június 15-én, az utolsó iskolai napon a Merzse-mocsár bekötő útjánál elbúcsúztunk a 25. osztálytól is, akik idén tavasszal velünk tartottak izgalmas zöldítési programjainkra.

 

Márciusban háromféle tevékenységre lehetett jelentkezni, intézményzöldítésre, iskolakert kialakítására és természetismereti sétákra.

A programsorozatot egy félnapos képzéssel kezdtük. Munkatársunk, Ujj Zsuzsanna az intézményzöldítés alapelveiről és megvalósítási lehetőségeiről tartott előadást, külön kitérve a lehetséges termszetvédelmi konfliktusok kezelésére is. Bajor Zoltán a Főkert és a Magyar Madártani Egyesület munkatársa a budapesti védett területeket mutatta be. Végül Pauliczky Nóra (Iskolakertekért Alapítvány) és Madaras Krisztina (MATE) az iskolakertek létrehozásának és fenntartásának módszereiről beszéltek és egy működő iskolakertet is megmutattak a résztvevőknek. 

Képzésünkről a videófelvétel megtekinthető az MTVSZ Youtube csatornáján.

Az intézményzöldítésben főleg óvodák vettek részt. Megbeszéltük, hogyan kell kialakítani egy olyan kertet, ahol a madarak, a rovarok és a kisemlősök, sünök, denevérek is jól érzik magukat. Beszélgettünk a komposztálás és a lebontó szervezetek szerepéről. Végül a programelem legizgalmasabb része következett: a kertészkedés. Több mint 160 lelkes kiskertésszel félszáz gyógynövény palántát ültettünk, és több ezer virágmagot vetettünk el az ágyásokba, amik azóta már veszélyeztetett méheknek és pillangóknak biztosítják a nektárt. A kertészkedés mellett közel 30 db madár- és rovarvédelmi eszközt is kihelyeztünk.

 

Programunk másik eleme a természetismereti séták voltak, melyket Budapest két kevésbé látogatott helyi jelentőségű védett területén tartottunk, a Rupp-hegyen és a Merzse-mocsárnál. A kirándulással egybekötött környezetismeret óra osztatlan lelkesedést aratott, több osztálynak nem akaródzott hazamenni, szívesebben maradtak volna a hűvös, madárcsicsergéstől hangos erdőben. A séták során sokat beszélgettünk a gyerekekkel természettel kapcsolatos élményeikről. Megfigyeltük az élőhely (mocsár, sziklagyep) jellegzetességeit és modelleztük az ökoszisztéma felépítését. A kilenc sétán több mint 200 diák és pedagógus vett részt.

 Az igazán elkötelezett zöldítők - és ahol erre az adottságok, hely lehetővé tették - iskolakert kialakításába vágtak bele. Programunk keretében nyolc intézményt mentorált az Iskolakertekért Alapítvány, ahol az előzetes igényfelmérés, helyszínbejárás után ágyásokat alakítottunk ki, vagy a már meglévő ágyásokba telepítettünk növényeket és biztosítottunk eszközöket a kert gondozásához.

A programot a Fővárosi Önkormányzat Környezetvédelmi Alapja támogatta.