Budapest, 2006. szeptember 27. – A Magyar Természetvédok Szövetsége levélben fordult az Európai Beruházási Bankhoz azzal a kéréssel, hogy a fontolja meg, finanszírozza-e továbbra is a magyar autópálya-hálózat bovítését. A Magyar Természetvédok Szövetsége szerint az autópálya építésekkel együtt jár a nagy mértéku korrupció, egyértelmuen negatív hatással van környezetünkre, miközben gazdaságélénkíto hatása erosen vitatott.
Az Európai Beruházási Bank (EIB), az EU házi bankja több jelentos autópálya beruházást finanszírozott hazánkban az elmúlt idoszakban. Mivel a magyar kormány az elmúlt években sikertelenül próbálkozott az autópálya építés költségeinek állami költségvetésen kívülre helyezésével, most többek között az Európai Beruházási Banktól próbál újabb forrásokra szert tenni az eroltetett ütemu fejlesztésekhez.
A levélben a Magyar Természetvédok Szövetsége felhívja a bank figyelmét arra, hogy több jelentos korrupciós botrány is kapcsolódik az autópálya építésekhez. 2003-ban leváltották az Állami Autópálya Kezelo Rt. elnökét és vádat emeltek ellene különösen nagy értéku sikkasztás miatt. 2004-ben több mint 7 milliárd forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal, mert négy autópálya építo cég versenykorlátozó módon felosztotta egymás között a piacot. Az elmúlt napokban napvilágra került hírek szerint, a STRABAG osztrák vállalat közvetítokön keresztül jelentos összegeket juttatott magyar kormánypártoknak. A STRABAG az EIB által finanszírozott három autópálya beruházásból kettoben is érdekelt: M0 keleti szektor M5 és 4.sz. foút közötti szakasza, M35 Görbeháza-Debrecen szakasz.
Egyre többen kérdojelezik meg – köztük a tudományos élet képviseloi is -, hogy az autópálya-hálózat fejlesztése a politikusok által eroteljesen hangsúlyozott gazdaságélénkíto hatással jár-e, miközben a természetre tett negatív hatásai nagyon is kézzelfoghatóak – mondta dr. Farkas István, a Magyar Természetvédok Szövetsége ügyvezeto elnöke.
Az Európai Beruházási Banktól kértük, hogy vegye komolyabban feladatát és az európai adófizetok pénzével felelosségteljesebben bánjon. Felszólítjuk a bankot, hogy mielott újabb autópálya építéseket finanszírozna Magyarországon, hallgassa meg a tudomány és civil szféra képviseloit is, illetve hozza nyilvánosságra a hitelbírálat ütemtervét, hogy abba az érintettek is elmondhassák véleményüket. Az autópálya építések helyett a közösségi közlekedés támogatására, elkerülo utakra és a meglévo úthálózat felújítására lenne szükség – mondta Éger Ákos, a Magyar Természetvédok Szövetsége és a Bankfigyelo Hálózat munkatársa.
További információ:
Éger Ákos, programvezeto, Magyar Természetvédok Szövetsége, tel.:1/216-7297, akos@mtvsz.hu
Megjegyzés:
Háttéranyagok az Európai Beruházási Bankról:
https://mtvsz.hu/bankfigyelo
Levél az Európai Beruházási Bank elnökének:
Philippe MAYSTADT
Európai Beruházási Bank
Elnök
Tárgy: autópálya beruházások Magyarországon
Tisztelt Elnök Úr!
A 113 környezet és természetvédelmi civil szervezetbol álló Magyar Természetvédok Szövetsége, a Közép-Kelet-Európai Bankfigyelo Hálózat tagja nevében fordulok Önhöz. Úgy értesültünk, hogy a magyar kormány az Európai Beruházási Banktól hitelt kíván igénybe venni a magyar autópálya-hálózat további fejlesztése céljából. Ez a hitelfelvétel már a sokadik ötlet, hogyan lehetne a többek által megkérdojelezett, az ország lehetoségeit messze meghaladó ütemben fejlesztett autópálya építéseket finanszírozni, lehetoleg a költségek állami költségvetésen kívülre helyezésével.
Eközben civil szervezetek és a tudomány képviseloi folyamatosan hívják fel a figyelmet az autópálya építésekkel kapcsolatos problémákra:
Korrupció: 2003-ban az elmúlt 16 év egyik legnagyobb sikkasztási botránya során leváltották az Állami Autópálya Kezelo Rt. elnökét és vádat emeltek ellene különösen nagy értéku sikkasztás miatt. 2004-ben több mint 7 milliárd forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal, mert négy autópálya építo cég versenykorlátozó módon felosztotta egymás között a piacot. 2006 szeptemberében napvilágra került hírek szerint a Strabag osztrák vállalat – mely az egyik legjelentosebb autópálya építo Magyarországon - közvetítokön keresztül jelentos összegeket juttatott a magyar kormánypártoknak. A Strabag az EIB által az elmúlt idoszakban finanszírozott három autópálya beruházásból kettoben is érdekelt volt: M0 keleti szektor M5 és 4.sz. foút közötti szakasza, M35 Görbeháza-Debrecen szakasza.
Pozitív gazdasági hatás elmaradása: Számos szakértoi anyag, köztük a Magyar Tudományos Akadémia tanulmányai alapján az autópályák nem hozzák el azt a gazdasági fellendülést, melyet sokan tulajdonítanak neki. Az eddig vizsgált esetekben, az elmúlt idoszakban megépült utak mentén a gazdasági mutatók változása (beruházások, munkanélküliség, jövedelmek) nem térnek el az ország egyéb területeinek mutatóitól.
Természetvédelmi problémák: Az autópályák az ökológiai rendszerek szétdarabolásával veszélyeztetik az Európai Unió biodiverzitás csökkenésének megállítását célzó programját. Az utak sokszor évtizedekkel ezelott kijelölt nyomvonalon, értékes természetvédelmi területeken és élohelyeken, vagy akár lakott övezetekhez közel vezetnek. Az elmúlt idoszakban hatósági jogkörükben és humán eroforrásaikban erosen legyengített környezetvédelmi hatóságok nem tudnak ellenállni a politikai és gazdasági nyomásnak az engedélyezési eljárások során.
Pénzügyi fenntarthatatlanság: Miközben az ország erején felül autópályákat épít, az úthálózat többi eleme folyamatosan romlik, a közösségi közlekedés részaránya csökken. A magyar költségvetés rossz helyzetéért nagymértékben az autópálya építések költségei, és immár az autópályák felújítási és fenntartási költségei a felelosek. A kormány elhallgatja, hogy az építés után jelentos terhet fog jelenteni a lakosság számára az autópályák fenntartása is. A magyar közlekedési szakemberek többsége egyetért abban, hogy az elmúlt idoszakban sokszor a forgalmi igényeket messze meghaladó fejlesztések történtek.
A fentiekre tekintettel, a Magyar Természetvédok Szövetsége ezúton kéri az Európai Beruházási Bankot, hogy újabb autópályát finanszírozó hitelrol szóló döntést megfelelo mérlegelés után hozzon, elotte konzultáljon a magyarországi tudományos élet és civil szervezetek képviseloivel, valamint hozza nyilvánosságra a leheto leghamarabb a hitelbírálat ütemtervét, hogy az érdekelt felek eljuttathassák véleményüket a Banknak! Az autópálya építések helyett a közösségi közlekedés támogatására, elkerülo utakra és a meglévo úthálózat felújítására van szükség.
2006. szeptember 25.
Tisztelettel,
dr. Farkas István
Ügyvezeto elnök