Robbanásszerűen növekvő élelmiszerárak, kiterjedtebb erdőtüzek, hosszabb asztmaszezon, idő előtt halálozások tömege – ilyen fejlemények is várhatók, ha nem teszünk a szemünk előtt zajló globális felmelegedés ellen. Ezért alapvető fontosságú, hogy milyen Nemzeti Energia- és Klímatervet (NEKT) készít a kormány, és azt miként hajtja végre. Ez a legfőbb megállapítása annak a nemzetközi konferenciának, amelyet a mai napon rendezett a Levegő Munkacsoport.
Az Európai Unió tagállamainak kötelező nemzeti energia- és klímaterveket készíteni 2019 végéig. Ebben rögzíteniük kell, hogy milyen módon szándékoznak csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását 2030-ig, és miként fognak alkalmazkodni az éghajlat változásához. Az Európai Bizottság LIFE programja által támogatott PlanUp projekt keretében a Levegő Munkacsoport más civil szervezetekkel együttműködve segíti a magyarországi NEKT kidolgozását – egyebek mellett jó gyakorlatok bemutatásával a közlekedés, a mezőgazdaság és az épületek terén.
A NEKT első tervezetét 2019 február végén nyújtotta be a magyar kormány az Európai Bizottságnak. A civilek álláspontja szerint azonban az anyagot jelentősen javítani kell ahhoz, hogy alkalmas legyen a kitűzött célok elérésére.
„A tervezet olyan mértékű biomassza felhasználást irányoz elő megújuló energiaként, ami messze nem áll rendelkezésre Magyarországon” – állapította meg Lontay Zoltán, a Levegő Munkacsoport Szakértői Testületének tagja.
„A közlekedés az egyetlen ágazat, amelynek a üvegházhatású kibocsátása szinte folyamatosan és méghozzá nagymértékben növekedett az elmúlt években. Bár a Levegő Munkacsoport nemzetközi együttműködéssel részletes javaslatokat dolgozott ki és juttatott el a kormánynak, a NEKT tervezetében néhány általánosságon kívül semmilyen érdemi tájékoztatás nem található arról, hogy miként lehet ezt a növekedést megállítani, illetve visszafordítani” – jelentette ki Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.
„Előremutató, hogy a magyar kormány a NEKT-tervezetben 14700 milliárd forintot tervez energiahatékonyságra, megújuló energiákra fordítani 2030-ig, azonban sajnos továbbra is évi több ezermilliárd forinttal támogatja a fosszilis energiák használatát, ami lehetetlenné teszi az éghajlatvédelmi célok elérését” – fejtette ki Roland Jöbstl, az Európai Környezetvédelmi Iroda témafelelőse.
„A NEKT elkészítését több civil szervezet is igyekszik segíteni, főbb javaslataink beépítése még várat magára. Kérdéses például, hogy a várhatóan néhány hónap múlva konzultációra kerülő változatban milyen mélységben szerepelnek majd a megújuló energiát termelő-fogyasztó lakosok és közösségek hazai elterjedését segítő intézkedések, valamint az energiaszegénység kezelése. Több ellentmondásra is felhívtuk a NEKT-tervezők figyelmét: többek között a lakosság egészségét segíti, hogy a lignit lakossági értékesítését kivezetnék, azonban az olcsó, tiszta fűtési alternatívákra váltásra is szükségesek intézkedések. Ráadásul még ma is kapnak engedélyt lignitbányák nyitására Borsodban, amelyek a lakosságnak értékesítik ezt a rendkívül rossz minőségű, szennyező tüzelőanyagot – mondta Botár Alexa, a Magyar Természetvédők Szövetsége éghajlat és energia csoportvezetője.
A konferencia résztvevői egyetértettek abban, hogy az erőteljes éghajlatvédelmi és alkalmazkodási intézkedések hosszabb távon jelentősen javíthatják Magyarország versenyképességét és a lakossági életminőségét.
Kapcsolódó anyagok:
·A PlanUp projekt nemzetközi honlapja: https://www.planup.eu/en/countries
·A PlanUp projekt rövid magyar nyelvű ismertetése: https://www.levego.hu/kampanyok/planup/
·Magyarország Nemzeti Energia- és Klímatervének az Európai Bizottsághoz benyújtott tervezete:https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/documents/hungary_draftnecp.pdf
·Javaslatok a közlekedési eredetű üvegházgáz-kibocsátás csökkentésére Magyarországon, https://www.levego.hu/kiadvanyok/javaslatok-a-kozlekedesi-eredetu-uveghazgaz-kibocsatas-csokkentesere-magyarorszagon/; Hungary Report
·on the Decarbonisation of Transport, https://www.levego.hu/sites/default/files/Hungary%20Report%20on%20the%20Decarbonisation%20of%20Transport%20(EUKI%20Project).pdf
·A Közép- és Kelet-Európai Bankfigyelő Hálózat (CEE Bankwatch) értékelése az EU tagállamok NEKT-tervezeteiről: https://bankwatch.org/necp-energy-climate-plans