2007. szeptember 21-22. A Magyar Természetvédők Szövetsége a budapesti Mobilitási Hét végén változatos programokkal fogadta a nagyszámú érdeklődőt.
A pénteki 'Mobilitás és bevásárlás' tematikus napon, a Hunyady téren a hazai élelmiszerek kedvező környezeti hatásaira hívtuk fel a figyelmet több szervezettel, míg szombaton az Andrássy úton KlíMAvédelmet! éghajlati kampányunk volt az MTVSZ-stand fő témája.
Szeptember 22-én a budapesti Autómentes napon a Liszt Ferenc tér közelében találták az érdeklődők az MTVSZ standját, az óriás felfújható kukorica árnyékában, mellyel a bioüzemanyagok dilemmájára hívtuk fel a figyelmet.
A hatékony éghajlatvédelmi stratégiáért indított KlíMAvédelmet! kampányunkat e napon közel 250-en támogatták aláírásukkal és a kampány keretében közel 70 klíma-üzenetet festettek. E festett falapok is alkotják majd a november 9-én Budapesten rendezendő óriás látványelemet a kampány záróeseményén. Sokszázan tanulmányozták a helyszínen energiamegtakarítási tippek kiállításukat az élelmiszer-kilométer kosárkákkal és válogattak praktikus ingyenes kiadványainkból. A nap zárásaként munkatársaink, önkénteseink részt vettek a Critical Mass biciklis felvonuláson.
További információ a Klímavédelmet kampányról: éghajlatváltozás menüpont
Szeptember 21-én Budapesten a Hunyady téren a Magyar Természetvédők Szövetsége, a Tudatos Vásárlók Egyesülete és a Levegő Munkacsoport a környezet védelme érdekében, hazai zöldségek, gyümölcsök vásárlására buzdította a lakosságot. A Fővárosi Önkormányzat által szervezett Európai Mobilitás Hét bevásárlással foglalkozó tematikus napján Kőbán Rita és Bíró Ica közreműködésével a három szervezet arra hívta fel a figyelmet, hogy tudatos vásárlással sokat tehetünk környezetünkért, a hazai gazdaságért és az éghajlat védelméért.
Sok alapvető hazai élelmiszer árának növekedéséhez - melyet részben az idei forró nyár okozott - mi magunk is hozzájárulunk, amikor a világ távoli részéről ideszállított zöldséget vagy gyümölcsöt, például marokkói paprikát vásárolunk. Az éghajlatváltozásban jelentős szerepet játszanak a sokszor több ezer kilométeres szállítás során levegőbe került üvegházgázok. Gondolták volna, ha vesznek egy kiló kínai fokhagymát, máris vesznek hozzá 2,6 kg szén-dioxidot?
Ezért egy élelmiszer-kilométereket is bemutató kiállítással valamint bevásárlási versennyel hívtuk fel a lakosok figyelmét arra, hogy a hazai élelmiszerek vásárlásával a környezet védelméért is tesznek és a hazai gazdaságot is támogatják.
Szilaj Béla, az óriás szürkemarha árnyékában nagy forgalma volt a valódi ételek standjának, ahol többek között a vásárlási szokásokról szóló kérdőívet lehetett kitölteni, melyet bio-gyümölccsel köszöntünk meg, a Nyitott Kert Alapítvány pedig bio-kóstolót tartott. A színes kiadványok mellett a látogatók megtekinthették a budapesti vásárcsarnokokról szóló kamarakiállítást is.
A bevásárlási versenyben Kőbán Rita és Bíró Ica csapata feladata volt, hogy maximum 5000 Ft-ból megvásárolják a vasárnapi ebédet úgy, hogy közben minimalizálják a bevásárlás környezeti hatásait: az élelmiszer minél közelebbről származzon (élelmiszer-kilométer minél kevesebb legyen), környezetbarát közlekedéssel szerezzék be és minél kevesebb és környezetbarát csomagolása legyen. A versenyt a szervezők tájékoztató anyagokkal segítették a helyszínen. Mindkét csapat jól teljesített: hazai termelőktől vásárolt, minimális csomagolású hazai termékekből állították össze a menüt a piacon, így a kapott széndioxid-kibocsátás minimális lett.
Finom hazai élelmiszert helyben is vásárolhatunk, a piacon; nem kell átutaznunk az egész várost egy bevásárlóközpontig. A csarnokban olcsón beszerezhetjük az évszaknak megfelelő friss, ízletes gyümölcsöket, és a helyi termék vásárlásával bolygónkat is kevésbé károsítjuk – mondta Kőbán Rita.