2015 szeptemberében 164 osztály 4 ezer középiskolás diákja döntött úgy, hogy megtalálja a 7,5 milliárdos kérdésre a választ a Magyar Természetvédők Szövetsége fél éven át tartó vetélkedője keretében, melynek döntőjét 2015. december 15-én rendezték a 10 legjobb csapat részvételével.
A 7,5 milliárdos kérdés környezeti- és globális nevelési iskolai vetélkedő során egy izgalmas történet szereplőivé és alakítóivá váltak a diákok. Így jutottak információhoz a világégető problémákról és keresték rájuk a válaszokat. A történet szerint több új diáktárs érkezik az osztályba a világ különböző pontjairól egy ösztöndíjprogram keretében. Többek között John, az amerikai fotós tudósító diák, akinek a segítségével környezeti problémákat és katasztrófákat ismertek meg a diákok. A Haitiről érkező eminens diák Fabiola példája a társadalmi és szociális problémákat mutatta be. A diákok a történet során találkoztak Matondóval is, akinek a segítségével az ökológiai összefüggéseket ismerhették meg.
A vetélkedő azonban nemcsak az ismeretek megszerzéséről és erről való beszámolóról szólt. A diákoknak mozgósítani is kellett az iskolájukat a jó ügy érdekében, rá kellett venni iskolás társaikat a cselekvésre különböző kreatív eszközökkel.
A csapatok land-art-okat készíttek, azaz a természeti környezet formavilágát és kellékeit használták alkotásaik elkészítéséhez, a figyelem felhívásához:
https://www.flickr.com/photos/mtvsz_foehu/sets/72157662253195001
Készítettek rövid videókat is, melyek rávilágítanak a 7,5 milliárdos kérdés fontosságára:
https://www.youtube.com/channel/UCt-82Ihfnc8TsUeTvKnmr-w
Ahogy az egyik csapat fogalmazott, a 7,5 milliárdos kérdést sokféleképpen fel lehet tenni:
·„Miért a pénz a legfontosabb dolog a világon?
·Lehet-e fontosabb az egyén érdeke a közösségénél?
·Akarunk-e élni egy kizsákmányolt, szennyezett világban?
·Az unokáink milyen világban fognak majd felnőni, ha ilyen iramban folyik a környezet szennyezése és az emberek közötti tolerancia hiánya?
·Hány embert képes a Föld eltartani?
·A népesség rohamos növekedése milyen újabb problémákhoz vezet?”
Ahogy sok csapat rájött, a megoldást nem a felszínes technikai megoldások jelentik:
„A kérdés lényege szerintünk nem az, hogy hogyan védhető a Föld, hiszen erre több száz jobbnál jobb módszer van, azonban ezekből egy sem valósulhat meg összefogás nélkül. Hiába tesz az egyik ember a környezet számára pozitív dolgokat (például személyes szinten: szelektív hulladékgyűjtés, környezetbarát berendezések, bioüzemanyag stb.), ha a másik ember csak csupa negatív dolgot tesz (személyes szinten: pazarlás, drágábbnál drágább elektronikai cikkek, rengeteg papírhulladék stb). A Hét és fél milliárdos kérdésre a leginkább találó válasz az összefogás és a környezettudatos életmód.”
A vetélkedő is nemzetközi összefogással valósult meg, mert a Közép-Kelet-Európai Bankfigyelő Hálózat tagszervezetei hasonló eseményeket szerveztek Lengyelországban, Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon, ahol felhívták a figyelmet a környezeti, társadalmi, gazdasági problémákra, a növekvő társadalmi különbségek, az egyenlőtlen fejlődés veszélyeire és az ezekre adandó lehetséges válaszokra.
Eredmények:
1. helyezett: Geo Geniuses csapat, Batsányi János Gimnázium és Kollégium, Tapolca
2. helyezett: Bogarasokk csapat, Orosházi Táncsics Mihály Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
3. helyezett: Waterproof csapat, Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum Károlyi Mihály Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakközépiskola