A Magyar Természetvédők Szövetsége észrevételei és javaslatai a második Nemzeti Környezetvédelmi program 2003-2004. évi végrehajtásának helyzetéről szóló jelentés-tervezethez

A Jelentés-tervezet számos eredményről beszámol az NKP-II. első kétévi végrehajtása kapcsán. Az eredmények között láthatjuk a környezetvédelmi ipar fejlődését, a környezetvédelmi beruházások növekedését, a környezeti jogi és gazdasági szabályozórendszer fejlesztését, a környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi intézményrendszer fejlesztését, különböző mértékű előrehaladást az egyes akcióprogramok végrehajtásában és nem utolsó sorban a különböző környezeti elemek tekintetében több vonatkozásban javulást. Ugyancsak a jelentés tartalmaz megállapításokat arra vonatkozóan is, ahol a környezetállapotában romlás található, illetve bemutatja az NKP-II. időarányos teljesítésére vonatkozó pénzügyi teljesítéseket is.


1.) A Jelentésből jól látható, hogy elsősorban azokon a területeken lehet előrehaladásról beszámolni, amelyeken az EU csatlakozásból adódóan az EU felé kötelezettségeink voltak és vannak, illetve amely célokra EU-s forrásokat igénybe lehetett venni. A Jelentésben az is olvasható, hogy az NKP-ban kitűzött feladatok időarányos megvalósítását szolgáló pénzügyi tervhez képest mintegy 50 %-os a pénzügyi teljesítés, és ezen belül is a nagyobb teljesítés a közvetlen beruházásoknál valósult meg.
Mivel az EU-s támogatások az NKP-II. további időszakában ezt a tendenciát csak felerősítik, ezért meg kell vizsgálni, hogy azokra az NKP-II. célkitűzésekre és  tematikus akcióprogramokra, amelyek az EU-s támogatások körén kívül esnek, mily módon biztosíthatók források!

2.) Javasoljuk a jelenlegi értékelési gyakorlat újragondolását és az EU-s felülvizsgálati gyakorlat követését. Javasoljuk ezt azért, mert a társadalmi-gazdasági körülmények gyorsan és jelentős mértékben változ(hat)nak, melyek a NKP célkitűzéseiben is változtatásokat igényel(het)nek. A jelenlegi értékelési gyakorlat ezt nem teszi lehetővé, még akkor sem, ha ennek eredményeit az NKP éves cselekvési tervében figyelembe veszik.
Utalni szeretnénk arra, hogy az NKP-II. tervezése, a tervezési időszakhoz képest kedvező tendenciájú gazdasági és társadalmi folyamatokkal számolt, amely mára nem igaz, de erre nem készült forgatókönyv. Egy EU típusú felülvizsgálat lehetőséget kínálna a megfelelő korrekcióra.

3.) A Jelentés-tervezet, mintahogyan fentebb említettük, számos konkrét eredményt felsorol, ugyanakkor kisebb figyelmet szentel a folyamatok átfogóbb értékelésére. Két példát szeretnénk ezzel kapcsolatosan említeni:

a.) A Jelentés részletesen bemutatja az EU környezetpolitikájának alakulását a vizsgált időszakban, de nem értékeli azt. Civil környezetvédő szervezetek úgy ítélik meg, hogy a vizsgált időszakban az Unió környezetpolitikája gyengülni kezdett, összefüggésben a lisszaboni stratégia felülvizsgálatával és annak minden következményével, és az EU környezetpolitikájában bekövetkezett változásnak érzékelhető hatást gyakorolnak a tagállamok környezetpolitikájára is. Ide tartozik az is, hogy a NKP vállalta, hogy tagként bekapcsolódunk az EU környezetpolitikájának alakításába. Jó lenne a Jelentésben látni, hogy ez miként valósult meg.

b.) Az NKP-II. végrehajtási keretei között szerepel, hogy a Programot csak úgy lehet megvalósítani, ha a környezeti szempontok beépülnek a különböző ágazatok, gazdálkodó szervezetek, stb. döntéseibe, illetve a Program végrehajtása a kormányzat egészének az együttműködését, összehangolt cselekvését igényli. A Program későbbi végrehajtását elősegítené, amennyiben a Jelentésben értékelésre kerülne ennek megvalósulása, illetve a megvalósulást akadályozó tényezők értékelése.

4.) Civil szervezetként úgy érzékeljük, hogy az NKP végrehajtását biztosító intézményi kapacitás nem elégséges, különösen alsóbb szinteken. Javasoljuk, hogy a végrehajtást segítő és biztosító kapacitás kerüljön értékelésre és fogalmazódjanak meg javaslatok a szűk keresztmetszetek feloldására.

5.) A TAP-ok értékelését körültekintőbben javasoljuk elvégezni, és ezt egy példával szeretnénk illusztrálni:
Vidéki környezetminőség, terület-és földhasználat akcióprogram: a 31. oldalon szerepel, hogy a környezetbarát gazdálkodás támogatására 25 131 gazda, 1,5 millió hektár területtel, 44 milliárd forintban részesült.
Ma már az FVM-ben is elismerik, hogy a támogatás és a 1,5 millió hektár nagyobb részét kitevő szántóföldi alapprogramnak nincs környezeti hozadéka, amely remélhetőleg 2009-ben kikerül a támogatási körből.

6.) Végezetül szeretnénk arra javaslatot tenni, hogy időszerű lenne a közvetlen környezetvédelmi beruházások értékelése környezeti szempontból. Az elkövetkező években óriási összegek érkeznek az EU-ból ilyen beruházásokra és ne utólag derüljön ki, hogy mit kellett volna másképpen felhasználnunk.


Budapest, 2006. november 10.


           

                                                                            Farkas István
                                            ügyvezető elnök,
                            Magyar Természetvédők Szövetsége
 
címzett:
Dr. Gosztonyi Ádám
Főosztályvezető
Közigazgatási, Jogi és Koordinációs Főosztály
Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium
1011 Budapest, Fő u. 44-50.
Fax: 201-2819

Tárgy: re: KvVM/KJKF/355/2006.