A mi sokszínű kertjeink - Feltöltések
Koósné Csüllög Katalin
Magyar Táncművészeti Egyetem Nádasi Ferenc Gimnáziuma és Kollégiuma
Sünodút, rovarhotelt helyeztünk el az iskolaudvaron. Cserjéket, almafát ültettünk és fűszerkertet gondozunk.
Lengyel Zsófia
bio kiskert: nincs vegyszer, zöldtrágyalé, komposzt diverzitás: >30 ehető növény, >30 virág, 15 m2, 70-80 kg termés kevés bolygatás, talajtakarás: mulcs, komposzt, vágott fű, avar, darálék komposzt: közösség, felhasználás helyben, faapríték is fű: kis felületek, ritka vágás kézzel, vadvirágos növénytársítás: jó társakkal, védőnövényekkel virágok: vegyes méhlegelő, védővirágok vízmegtartás: esővízgyűjtés tartályokban + kis pocsolya madárbarátság: etető, itató, odú, bokor búvóhelyek: sarokban sün, sok gyík téglarakásban, nádszálak, ágak, sziklakert közösség: tanácsok, magcsere, közös komposzt
Valyon Zoltán
Permakultúra, vesszőfonott térhatárolók, komposztáló és honos élővilággal betelepült kerti tavak. A kert folyamatos változásban van, szükséges minimális emberi kontroll mellett. Teljesen vegyszermentesen, szinte ligeterdőként burjánzik, és a lombok közt rengeteg madár tanyázik. Mostanában menedékesként 2 kakas is otthonra talált. A tavak élővilága is gazdag, védett fajok, békák, gőték lakják, 4-5 szitakötőfajt, és több, mint 10-féle pillangófajt észlelek nyaranta, számos más megporzó rovar megfordul. A gyerekek is értékelik a szépségét, az ajtón kilépve a természetben érzik magukat.
Tündérkert Keleti Óvoda Orgonasíp tagintézmény Orgonasíp Óvoda
T. K. O. Orgonasíp tagintézmény
A bogaraknak bogár garázst helyettünk ki, ami segití rejtőzködésüket. Óvodánk udvarán több megvalósult tevékenységet szeretnénk bemutatni, ami a sokszínű kertünket tükrözi.Raklapokból Komposztálót készítettünk, magaságyásokba paprika, paradicsom palántákat ültettünk. Fútó növényeket ültettünk, amitől zöld falakat várunk. Az esővíz megfogására esővíz gyüjtőt szereztünk be, ezzel locsoljuk a gyerekek által ültetett növényeket. A fűvet csak ott vágjuk, ahol a kerti út vezet a kertben. Farönköt hagytunk a fűben, amit a gyíkok nagyon szeretnek. A virágágyásokba méh legelőt alakítottunk ki.
Tündérkert Keleti Óvoda Orgonasíp tagintézmény Orgonasíp Óvoda
T. K. O. Orgonasíp tagintézmény
A bogaraknak bogár garázst helyettünk ki, ami segití rejtőzködésüket. Óvodánk udvarán több megvalósult tevékenységet szeretnénk bemutatni, ami a sokszínű kertünket tükrözi.Raklapokból Komposztálót készítettünk, magaságyásokba paprika, paradicsom palántákat ültettünk. Fútó növényeket ültettünk, amitől zöld falakat várunk. Az esővíz megfogására esővíz gyüjtőt szereztünk be, ezzel locsoljuk a gyerekek által ültetett növényeket. A fűvet csak ott vágjuk, ahol a kerti út vezet a kertben. Farönköt hagytunk a fűben, amit a gyíkok nagyon szeretnek. A virágágyásokba méh legelőt alakítottunk ki.
Tündérkert Keleti Óvoda Orgonasíp tagintézmény Orgonasíp Óvoda
T. K. O. Orgonasíp tagintézmény
A bogaraknak bogár garázst helyettünk ki, ami segití rejtőzködésüket. Óvodánk udvarán több megvalósult tevékenységet szeretnénk bemutatni, ami a sokszínű kertünket tükrözi.Raklapokból Komposztálót készítettünk, magaságyásokba paprika, paradicsom palántákat ültettünk. Fútó növényeket ültettünk, amitől zöld falakat várunk. Az esővíz megfogására esővíz gyüjtőt szereztünk be, ezzel locsoljuk a gyerekek által ültetett növényeket. A fűvet csak ott vágjuk, ahol a kerti út vezet a kertben. Farönköt hagytunk a fűben, amit a gyíkok nagyon szeretnek. A virágágyásokba méh legelőt alakítottunk ki.
Krisztina Magai
Rovarok a kertünkben
Krisztina Magai
Helyeztünk ki madárodukat.
Krisztina Magai
Télen gondoskodunk a madarak etetéséről, készítettünk a gyerekekkel madárkalácsot és madáretetőt is .
Szűcs Linda
Kőbányai Csukás István Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
Idén jobban odafigyelünk téli madárvendégeinkre, hátha segítenek megküzdeni tavasszal is az iskolakerti veteményes kártevőivel. A kertszakkörösökkel letisztítottuk, megjavítottuk a madáretetőket. Szeretnénk azt is megfigyelni, hogy melyik típusú etetés milyen vendégeket vonz/ mennyire kelendő a madarak körében.
Krisztina Magai
23 éve vegyszermentesen kertészkedem. Gyümölcs és zöldsegféléket termesztünk saját magunk számára amiből gyakran ajándékozunk barátainknak és ismerőseinek. A palántákat amiket a kertbe ültetünk mi magunk vetjük a korábbi évekből szedett magukból. A lenyirt füvet komposztáljuk, vagy talajtakarásra használjuk. Esővízzel, vagy kútvízzel locsoljuk a kertet. Esővíz gyűjtésére a helyi önkormányzat biztosított számunkra esővízgyűjtőt. Próbálunk kora tavasztól késő őszig olyan növényeket és virágokat ültetni amik a beporzókat a kertünkbe csábítják.
Papp László
Csak 1kepet lehet? 3eve költöztem ide, de igyekszem a lehető legtöbb élőlényt bevonzani és itt tartani. Külterületi rész, nincsenek szomszédok, szemben nagy nádas. Minden a kertben marad, több tonna szerves hulladékot hoztam már be a kis Suzukimmal, minden ingyen volt. Begyujtom a levágott szénát az utcáról, a bezsakolt faleveleket, illegális trágyát és faapeitekot stb. Van buvohelye gyiknak, sunnek, siklonak, madaraknak, rovaroknak és felőlem jöhet bárki :) Fák köré narciszt, indas pimpot, mentát, csalánt, citromfuvet, fekete nadalytovet, gyermekláncfűvet, szamocat és hasonlókat ultetek.
Nagy-Holczer Kinga
PSZC Reguly Antal Szakképző Iskola és Kollégium
Szakképző iskolánkban jelenleg a térségben nagyban elismert vendéglátó szakképzés zajlik.Az intézmény tanműhelye megfelelő környezetet teremthet a biodiverzitás megőrzése és a természet védelme érdekében. Az előző tanév végén nagy álom fogalmazódott meg iskolánkban. Kihasználva a 90-es években épült üvegházat,ami állapota mára nagyban leromlott,összefogás kezdődött. Az álom megvalósulásában a kőműves tanulók vakolták a leomlott falakat, a festő tanulók festették a palántázó padokat, a szakács tanulók fűszernövényeket ültettek. Közös erőből kialakításra került egy komposztáló és egy kiskert is
Valyonné Walter Judit
Zöld Kakas Líceum
Kerti komposztáló A ZöldKas felnőtteknek és gyermekeknek egyaránt élményszerű tapasztalatot ad a komposztálás gyakorlatáról a Zöldkakas Líceum udvarán. Diákokkal együtt építettük a komposztáló ZöldKast a permakultúra elvei alapján csigavonalban emelkedő fonattal szegélyezett ágyással, középen komposzt tárolóval. Egy kis tó csatlakozik hozzá, ágakkal és kövekkel kirakott parttal, így több fajta élőlénynek nyújtva élőhelyet. Ez a kis projekt néhány éve valósult meg, a mai napig működik, szerves része az udvarnak. Finom egészséges bio paradicsomot és fűszereket termelnek ott diákjaink.
Varga Eszter Mária
Zeleméry László Általános Iskola
A mi sokszínű kertünkért minden évszakban teszünk valami hasznosat. Sünlakot, rovarhotelt készítettünk. Figyelemmel kísérjük az elkorhadt tuskóban lakó rovarok életét, arról beszámolók készülnek. Virágokat ültettünk elhagyatott méhkaptárakba. Madáretetőket készítünk, melyeket télen megtöltünk eleséggel. Fát ültetünk, vigyázunk az épségükre. Az unalmas padokra színes virágokat festettünk, ökoiskola makettet készítettünk. Az ültetett levendula, körömvirág virágzatából teát főzünk, a citromfűvel, mentával limonádét ízesítünk. Régi, már nem használt tárgyakból madárodút gyártunk.
Özvegy Judit
Szegedi Tudományegyetem Báthory István Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola
Környezettudatos utazások szorgalmazása. Húsmentes és/vagy helyi alapanyagos étkezéses nap 3 alkalommal. Dr. Szilassi Péter a Szegedi Tudományegyetem Természeti Földrajzi és Geoinformatikai Tanszék kutatójaTájértékelés, tájökológia, a területhasználat változása témában előadást tartott. Külön érdekesség, a virágbeporzó robot, amely a vészesen csökkenő méheket segítik a növények beporzásában. Mivel iskolaudvarunk nagyon kicsi, ezért minden évfolyam magaságyást vett gondozásba. Fűszernövényekkel, őszi virágokkal ültették be.
Bánkutiné Makay Csilla
Észak-Kelenföldi Óvoda Keveháza Utcai Óvoda Telephely
Kertünk Madárbarát kert, valamint létrehoztunk fűszernövénykertet , melegházat, komposztálót. A biodiverzitást hangsúlyozva a hozzánk járó gyermekek megismerhetik a kertünkben élő rovarokat és madarakat, saját tapasztalásaikon keresztül. Így nemcsak hasznos tárgyi tudást szereznek, hanem személyes kötődést is kialakítanak a természettel, állatvilággal. Ezáltal fejlődő értékrendjükbe a természet tisztelete fontos értékként ágyazódik be. A szülőkkel és pedagógusokkal együtt, közösen gondozzuk. Örökös Zöld óvoda vagyunk, nagyon fontosnak tartjuk a környezetvédelmet, kiemelt nevelési területünk.
Pulicsné Jani Veronika
Szent Gellért Római Katolikus Általános Iskola és Óvoda
B és D odúk, madáritatók, és -etetők kihelyezésével igyekszünk támogatni a madarakat. Bogárhotelek találhatóak az óvoda udvarán több helyen is. Holt faanyagot halmoztunk fel lehullott levelekkel. Komposztálót működtetünk, az óvoda udvarán élő békák részére pedig békavárakat helyeztünk ki. Igyekszünk beporzóbarát növényeket ültetni minden évben. Napos és árnyékos, nyílt és védett területek egyaránt megtalálhatóak a területen.
Sziráki Szabolcs
Kezdetben a Madárbarát kert programhoz csatlakoztunk. Ezt követően idén a kertünket tudatosan építettük fel, hogy kis ökológiai szigetként működjön. Vannak búvó- és telelőhelyek pl. farakások, kőrakások. Vannak magunk által készített rovar szállások. Gondoltunk a fülbemászókra, a katicákra, a zöld fátyolkákra. Vannak rőzserákásók, levélkupacok. Békák és gyíkok is gyakori vendégek nálunk ezért számukra is vannak megfelelő helye (odvas fatörzs, komposztdomb, bejárattal ellátott cserép). Több őshonos növényt ültettünk (galagonya, vadrózsa, som stb). Két kisgyerekünket ebben a szellemben neveljük.
Petruska Helga
Szegedi SZC Csonka János Technikum
A Szegedi SZC Csonka János Technikum szép, tágas udvara az épületek által közrefogott, védett terület, sokféle növény megfér egymás mellett a gesztenyefáktól a fűszernövényekig. Idén a 10. évfolyam járult hozzá többféle évelő virág és gyógynövény ültetésével a kert biodiverzitásához. A diákok tanáruk segítségével madárodút készítettek, ebben már költött is madár, és rovarhotelt is kihelyeztek. Segítettek udvart gondozni, szem előtt tartva a ,,békénhagyott" kert elvét, tehát nem mindenhol gereblyézték össze az avart, terméseket, hanem meghagyták azokat lebomlani az eredeti helyükön.
Gerő Katalin
Eszterlánc Északi Óvoda Homokvár Tagintézmény
Zöld Óvodaként, kiemelt célunk a környezettudatos, egészséges életmódra nevelés az óvodai élet minden területén és a helyes életmódminták, magatartásminták kialakítása. Folyamatosan, évszaknak megfelelően aktívan részt vesznek gyermekeink a környezet szépítésében, magas-ágyást készítettünk, az óvodánk sünijének házat helyeztünk ki, a madarainknak az itatót folyamatosan friss vízzel töltjük fel.Hisszük, hogy az állatokkal kapcsolatos bánásmód visszatükröződik az emberek közötti kapcsolatokban. Ha szeretettel gondoskodunk az állatokról és növényekről, nagyobb türelemmel leszünk egymás iránt is.
Dégen Róbertné
Neszmélyi Cseperedő Napköziotthonos Óvoda
Az idei ősszel folytatva a megkezdett munkát üvegházat állítottunk, egy újabb kis szigetben virágoskertet alakítottunk ki. Tanösvényünk is elkészült. Valamint komposztálót alakítottunk ki.
Székely-Joó Fanni
Nagypalli Német Nemzetiségi Óvoda és Konyha
Óvodánk udvarán komposztáló található. A gyermekekkel közösen gondozunk vegyszermentes kertet, melybe idén már pár tő málna is került a zöldségek mellé. Kialakítottunk egy sziklakertet, melyben fűszernövényeket, beporzóbarát virágokat, valamint rejtekhelyként szolgáló növényeket is ültettünk, ezzel elérve, hogy gyíkok otthonává váljon óvodánk. Udvarunkban 2 rovarhotel is található. Természetesen a madarakról sem feledkezünk meg, az etetőkön kívül itató is került kihelyezésre, melyet nem csak a madarak látogatnak szívesen.
Ádámné Vereb Annamária
Kunszállási Tóth Pál Általános Iskola
Az iskola udvarán fákat ültetünk, olyan növénytársulásokat hoztunk létre, amelyek vonzzák a rovarokat, és táplálék- és fészkelőhelyül szolgálnak a madaraknak. Rovarhotelt és sünlakot telepítettünk. Itatókat, madáretetőket és odúkat helyeztünk ki. Saját gyógy- és fűszernövény kertet művelünk. Több komposztálóban saját komposztot termelünk, amit felhasználunk a kertben és a virágok ültetésénél is. Az esővizet gyűjtjük tárolóban, amit locsolásra használunk. Az iskolaépületben a folyosókon, a termekben rengeteg a zöld növény, zöld sarkokat is létrehoztunk.
Lőrincz Lőrincz Sarolta
Tavat készítettem, odút, bogárhotelt telepítettem, sokféle haszonnövényt és virágot ültettem...
Rohonyné Kovács Mónika
Rózsátnevető Waldorf Óvoda
A Rózsátnevető Waldorf Óvoda családjai együtt dolgoznak az óvoda udvarának zöldítésén. Az udvaron komposztládát helyeztünk el a lehulló lomboknak, a keletkező komposztot a magaságyásokba hordjuk, ahol fűszerkertet, veteményest és virágoskert alakítottunk ki. Nyáron szalmával mulcsolunk. Az óvoda bejáratát kaspókban évelő cserjékkel díszítettük, a komposztot pedig futtatóval ellátott virágládákkal választottuk el, benne a gyerekek örömére hóbogyóval, aminek termésével örömmel játszanak. A fán madárodú és madáretető várja a madarakat. Nagyon örülnénk kerti eszközöknek kicsiknek és felnőtteknek.
Für Tibor
Előadást tartottam 2024.10.09-én helyi közösség meghívására Dunaújvárosban, mint a dunaújvárosi ÖKO Klub civil aktivistája. Előadás címe: Zöld sivatag vagy vadvirágos televény? Választhatunk, de gyorsan. A fő téma a városi természetbarát gyepek fontossága volt. 22 fő résztvevő volt, cikk jelent meg a városi újságban az eseményről Ezen túlmenően a klubunk FB oldalán szemléletformáló cikkek folyamatos megjelentetése, közösségépítés. https://www.facebook.com/okoklubdunaujvaros/ 86 kedvelés, 104 követő jelenleg
Szalinka Szilvia
Gyulai Gaál Miklós Általános Iskola és AMI
Madár barát kert, méhlegelő, sün lakás. Az iskolakertben számos élőlény talál magának élelmet és búvóhelyet.
Kovácsné Csonkás Erika
Gyümölcsöt, virágnektárt fogyaszthatnak a lepkék, rovarok a kertünkben. Mindig van elég eleség.
Kovácsné Csonkás Erika
Kertemet teleültetem virággal, hogy legyen a rovaroknak táplálékuk.
Keszthelyiné Bajusz Csilla
Egyesített Bölcsőde Leányka tagbölcsőde
Bölcsődénkben kis veteményest készítettünk a gyerekekkel magaságyásokban és egy kulcslyuk-ágyásban. Komposztáló edényeink vannak a kerti zöld hulladék gyűjtésére. Madárbarát kert címmel rendelkezünk, melyet a madarakról való gondoskodásért nyertünk el. Madárbarát tanösvényt létesítettünk, ahol a gyermekek megismerkedhetnek a madarakkal és az általuk kedvelt odúkkal. Minden télen madárkarácsonyt szervezünk, hogy ezzel is „kedveskedjünk” tollas barátainknak. Telelő- és menedékhelyeket helyeztünk ki a sünök, gyíkok, békák, rovarok részére. Mindig van víz kihelyezve az állatóknak elérhető helyen.
Medvegyné Csejtey Andrea
Esővízgyűjtés, komposztálás, odúk, itatók, etetők, rovarhotelek, sünbúvóhelyek, dús fás-bokros helyek
Sárhegyi Hajnalka
Egyesített Bölcsőde Zöldike tagbölcsőde
Bölcsődénkben veteményes-kertet hoztunk létre a gyermekekkel, melyet fűszerspirállal egészítettünk ki. Növénytársítást és védőnövényeket alkalmaztunk. A levágott füvet mulcsozásra is használjuk. Komposztáljuk a konyhai zöldhulladékot, tojáshéjat, kerti zöld nyesedéket. Gyümölcsösünkbe régi, magyar, őshonos gyümölcsfa csemetéket ültettünk. Létesítettünk egy mini-tavat, mely vizes élőhely is. Madárbarát kert és Bogárkövet bölcsőde címmel, madárbarát tanösvénnyel rendelkezünk. Madárodúkkal, etetőkkel, itatókkal, süntanyákkal, rovarhotelekkel támogatjuk a kertünkben élő állatok életfeltételeit.
Jurászikné Nagy Marianna
Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola, Fejlesztő Nevelést-Oktatást Végző Iskola, Kollégium és EGYMI
Az iskolánk szép természeti környezetben, egy 300 éves kastélyban működik. Van több virágoskert az iskolaudvaron és a kastély körül. A parkban egy kis tanösvényt hoztunk létre, a természet biodiverzitásának bemutatására és e szemlélet fejlesztésére. A tanösvényen kihelyeztünk sünházat, rovar hotelt, madáretetőket és itatókat, valamint méhlegelőt alakítottunk ki. A kertészetünkben növénytársításokat alkalmaztunk az ültetéskor. Madárodukat helyeztünk ki a hasznos madarak szaporodásának elősegítésére. A gyógy és fűszernövénykert kialakításával is segítünk a természetes védekezésben.
Dávid-Kiss Borbála
Kádas György EGYMI, Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola, Szakiskola és Kollégium Karcagi tagintézménye
Iskolánk évek óta büszkén viseli az Ökoiskola címet, ahol nagy hangsúlyt fektetünk a környezettudatos nevelésre és szemléletformálásra. Madárbarát iskolakertünk szépítésére most egy komfortos "kis" méhecskehotelt készítettünk a Népi kézműves Fonottbútor készítő tanulókkal. Reméljük, hogy hasznos és biztonságos kis menedékül szolgál mind a magányos méheknek, darazsaknak, pókoknak és más beporzó rovaroknak egyaránt.
Szűcsné Nagy Andrea
Nyíregyházi Arany János Gimnázium Általános Iskola és Kollégium Szabó Lőrinc Tagintézménye
Iskolánkban a gyerekekkel őszi lombot gyűjtünk, komposztálunk, amit az iskolakertünkben és az üvegházunkban használunk fel. Rendszeresen készítünk rovarhotelt, sünházat, gyíkvárat, fecskéknek sárhordó helyet biztosítunk, ill. a Nyírerdőtől kapott sablon segítségével műfecskefészkeket is készítünk. Építettünk gyíkvárat, madárodúkat, etetőket, itatókat, ill madárfürdetőt is kihelyeztünk, melyeket egész évben gondozunk. Iskolánknak van saját állatsimogatója, ahol a gyerekek megismerkednek a háziállatokkal,gondozásukkal. Rovarbarát növényeket ültetünk,kertünket vegyszermentesen gondozzuk,
Bősze-Lázár Zsuzsanna
Krisztus Király Római Katolikus Általános Iskola
Hálásak vagyunk, hogy lehet egy Édenkertünk! Igyekeztünk minél változatosabb kertet kialakítani. Így a magaságyásaink konyhakertként funkcionálnak, de van külön fűszernövényrész és vannak festőnövényeink is. A kert egy szeglete kifejezetten beporzóbarát terület, csupa illat és szín. Van rovarhotelünk, madáritatónk és télen folyamatosan töltjük az etetőket is. Vegyszermentes, biokertet igyekszünk fenntartani. Szalmával mulcsolunk és több osztály gyűjti a zöldhulladékot is, amit aztán a közös komposztálóba hordanak ki a gyerekek. A kerti csap mellett, használjuk az esővíz gyűjtőnket is.
Kolicsné Szalai Ildikó
Drávamenti Óvodák Csokonyavisonta Tagóvoda
Az óvodánk Zöld Óvoda, Madárbarát Óvoda. Az óvoda udvarán három óvodai csoportunknak külön van magaságyása, amelyben a gyermekek egész évben tevékenykednek. A magaságyásokban hagyma, retek, saláta, paradicsom, paprika, uborka terem az év során. Málna, eper is található az udvaron. A fűszerkertünkben menta, citromfű, bazsalikom van. A zöldségek, gyümölcsök, fűszernövények nincsenek vegyszerrel kezelve. Az udvar egyik sarkában található a komposztáló, ahová a zöld hulladékot gyűjtjük. Tavasszal, ősszel a gyerekek szívesen segítenek a virágpalánták, virághagymák ültetésében.
Farkas Gabriella
Nyugati Városrészi Óvoda Esztergár Lajos utcai Tagóvodája
A tavaszi időszakban már hagyomány, hogy a sziklakertünkbe virágokat ültetünk a gyermekekkel, s közösen gondozzuk. Rovarhotelt is készítettünk. Az udvaron madáretetőket helyeztünk ki, s télen etetjük a madarakat. Újításként fűszerkertet alakítottunk ki. Célunk, hogy felhívjuk a figyelmet a bennünket körülvevő növények és állatok szépségére, és hogy közösen szebbé tegyük a környezetünket.
Babka Beáta Gabriella
Tündérkert Keleti Óvoda Székhelyintézmény
.
Babka Beáta Gabriella
Tündérkert Keleti Óvoda Székhelyintézmény
.
Babka Beáta Gabriella
Tündérkert Keleti Óvoda Székhelyintézmény
.
Babka Beáta Gabriella
Tündérkert Keleti Óvoda Székhelyintézmény
.
Babka Beáta Gabriella
Tündérkert Keleti Óvoda Székhelyintézmény
A Tündér-ovi kertünk egy öko szemléletű nevelési tér, ahol a gyermekek egy szemléltető konyhakerti és ökológiai bemutató térben a kerti zöldségek, gyümölcsök, gyógy és fűszernövények termesztési, gondozási munkáiban személyesen és tevékenyen vesznek részt. A teret mezítlábas ösvény szegélyezi, évek alatt továbbfejlesztettük komposztálókkal, esővízgyűjtőkkel. A madarak gondozása:télen madáretetőket helyezünk ki, odúk, itatók egész évben megtalálhatók a zöld területünkön. Zöld kerítés létrehozásánál a madarak fészekrakását és szaporodását támogattuk. Sziklakertjeink, pillangó kertünk....
Takács Ilona
Komáromi Szőnyi Színes Óvoda
Beporzóbarát kertrészt és virágokat ültetünk az óvoda udvarán a Bombini a poszthméh otthont keres projekt keretében. Föld napja alkalmából szintén virágosítottuk az óvoda udvarát és ablakait. Udvarunkon kerti tó is van mint a madarak, mint a rovarok itatására is szolgál. Tó körül és a fűszerkertben citromfű, rozmaring, zsálya és levendulák vannak melyet folyamatosan gondozunk.
Varga Viktória
Monori Ady Úti Általános Iskola
Kedves Olvasó! A gyerekek minden évben új madáretetőket és rovarhoteleket készítenek, melyeket kihelyezünk a kertünkbe. Több, idősebb és fiatalabb fánk is van, amiket a gyerekekkel együtt metszünk. Komposztáló ketrecünkbe kerülnek a zöld hulladékok. A lehullott leveleket nem szedjük össze. Igyekszünk fa és kavics szegélyeket használni, sok zöld területet megőrizni a gyerekek játszótere mellett. Az idei projektünk néhány magaságyás kialakítása lesz, mert a gyerekek nagyon vágynak rá, hogy gondozhassák a növényeket, lepkéket és méheket hívjanak hozzánk a virágzó lágyszárúakkal.
Éva Határ
Sziklakertem szeretik a gyìkok ,békák,pòkok
Éva Határ
Sziklakertem szeretik a gyìkok ,békák,pòkok
Szabó-Besenyei Zsófia
Szent Imre Katolikus Óvoda Nyíregyháza
Zöldóvoda, Madárbarát és Állatbarát Óvoda vagyunk, valamint Óvodakerttel is rendelkezünk. Udvarunkon több madár odu és madáritató van elhelyezve. Búvóhelyet készítettünk a rovarok számára. Rengeteg virágot és gyógynövényt ültettünk, melyek kedveznek a méheknek és a pillangóknak. Magaságyásunkba a zöldségek mellé büdöskét és sarkantyúcskát ültettünk, hogy megvédjük a kártevőktől. A fügefáink alá fenyőkérget szórtunk. Továbbá esővízgyűjtővel és komposztálóval is rendelkezünk.
Bicskei Judit
Török János Református Oktatási Központ
Iskolánk egyik félreeső kis zugát szerettük volna élettel megtölteni. Mivel erre a kertrészre nem igazán süt be a nap, virágoskert kialakítása nem lett volna ésszerű. Nagyon megörültünk ennek a pályázatnak, mert így értelmet kapott a kiskert. Parképítő tanulóinkkal összefogva a kert megtervezését követően egy alapos takarítást végeztünk el. Kialakítottunk egy nagyobb és biztosabb madáritatót, készítettünk rovarhoteleket, szalmás rovarfészkeket, süniodut a komposztálónkba tanyázó süniknek, madáretetőt a tujára. Többféle pozsgás, páfrányt, árnyéktűrőket a gyíkok, csigák miatt telepítettünk.
Papp Huszkáné Eva
Rovarbarát , mindig nyilik valamilyen virág, fű helyett virágos rét.
Marosvölgyi Veronika
Budapest XVII. Kerületi Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium
Létrehoztunk egy beporzóbarát ágyást, melybe ültettünk tavasszal, nyáron és ősszel virágzó növényeket. Több avar és ágkupacot készítettünk a süniknek téli menedékként, egy régi kosárban rovar- és gyíkbúvóhelyet hoztunk létre és kövekből gyík búvó- és napozóhelyet építettünk.
Héjja Mariann
Esztergomi Speciális Gyermekotthoni Központ Általános Iskola és Szakiskola
A kerti tavacskát a gyerekekkel készítettük. A gyep kaszálásakor vadvirágos foltokat hagyunk, és virágzó növényeket ültetünk, méhlegelőnek. A holt fa élettér, tápanyag: a tuskókat meghagyjuk, a lemetszett ágakból kerítés, dombágyás, Benjes-sövény készül, komposztáljuk, vagy mint farakás, rőzsehalom biztosít búvóhelyet.
Héjja Mariann
Esztergomi Speciális Gyermekotthoni Központ Általános Iskola és Szakiskola
A gyermekotthon kertjében nagyon fontos a biodiverzitás, a természettel való összhang, a talaj éltetése, erre tanítjuk a növendékeket is. A lehullott lombot ahol lehet, helyben hagyjuk, ahol nem, ott összegyűjtjük és talajtakarásra, mulcsolt ágyások ásás nélküli kialakítására használjuk, ill. komposztáljuk. A veteményesben alkalmazzuk a növénytársítást, védőnövényeket is.
Zsódi Károlyné
Kádas György EGYMI
Az Értelmileg akadályozottak 5-6. osztály tanulóival szülői segítséggel rovarhotelt készítettünk, és elhelyeztük az intézmény udvarán. Az osztályteremben növénysarkot alakítottunk ki.
Füst Péter
Megmutatom, de 2 okból sem célom versenyezni: 1) Vannak itt jobb fotók is. 2) Több évtizedes előnyben vagyok, aminek eredményeként már madarak által ültetett tölgyek sarjadnak a kialakult erdei talajon. 40 éve élek ezen a domboldali telken, és 2000. táján kezdtem látni, hogyan esik áldozatul a természet a "kertvárosiasodásnak": hatalmas házak, tuják, monokultúrás pázsit... Akkor döntöttem el, hogy menedéket adok mindannak, ami természetes volt. Alább meg egy kilátó ácsolása látható, az elpusztult öregebb fákból. Ha elkészül, majd azzal versenyzem! :)
Cimer Katalin
A zöldtrágyának vetett mustárt a csirketraktorban levő kotlós és a csibéi bedolgozzák a talajba és közben összegyűjtik a kultúrnövènyek kártevőit. A csirketraktor egy mobil tyúkkifutó, amit a kert azon rèszère tehetünk, ahol szeretnénk, hogy a baromfik gyérítsék a puhatestű- és rovarpopulációt. A zöldtrágya a talajélet javítàsát, a tápanyagok visszapótlását, az erózió csökkentését szolgálja.
Simon Leila
Rengeteg virág, bokor és aljnövényzet van a kertben, táplálékot és búvóhelyet boztosítva az apróbb élőlényeknek, madaraknak.
Simon Anikó
Orosházi Református Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
Évelő virágos növényeket ültetettünk a beporzó rovarok védelmére. Minden évben felhívjuk tanulóink figyelmét a beporzók fontos szerepére a természet fenntartható folyamataiban. A hagyománnyá vált iskolakerti tevékenység a kertészeti ismereteken túl, magába foglalja környezetünk megóvásának és helyes használatának mintáit, az együtt munkálkodás örömét, a kikapcsolódást és a feltöltődést.
Monspart-Molnár Zsófia
Madáretető, madáritató. Madárodúk több méretben. Sünhotel, bogárhotel, lepkeház. Beporzó-barát kert: méhlegelő virágágyás, fűnyírás hozzájuk igazítva. Fakorhadék, és kidőlt fák megtartása a kertben. Természetvédelmi farakás. Komposztálás.
Horváth Adél
Társasház vagyunk, önálló kertrészekkel. A kertrészünk több éve elnyerte a Madárbarát kert címet. A kertben talajszinten több itatónk van. Van dézsatavunk, ahonnan a nagyobb madarak, pl. örvös galamb isznak. A gyep a talajhoz igazodó, biodiverz csoportosulás. A talajunk a környék meszes talajának egy változata, ennek megfelelően telepítünk növényeket is: lila ökörfarkkóró, bangiták, somok, tüdőfű, varjúhájak, kutyatejek, harangvirágok, cserszömörce. Madárodú, öreg farakás, holtfa van. Komposztálunk, zöldhulladék vagy avar nem megy ki a kertből. Keveset locsolunk, szinte teljes talajtakarás van
Farkas Gabriella
Nagyon fontos számunkra, hogy növényekkel teli környezetben éljünk. Attól függetlenül, hogy nem kertes házban lakunk, még meg tudjuk teremteni a számunkra ideállis teret. Ezért mind a lakásunk, mind az erkélyünk növényekkel van tele. Az erkélyen még zöldségek, gyümölcsök is vannak, ahonnan örömmel szedjük le és fogyasztjuk el.
Gyányiné Tenkely Edina
Gégény Napsugár Óvoda, Bölcsőde és Konyha
Fás, ligetes udvarunk alkalmas a gyerekek számára a természeti környezet változásainak, jelenségeinek megfigyelésére, és a természettel való együttélésre. Zöld óvodai törekvéseink, az egész óvodai életünket áthatják. Takarékoskodunk a vízzel, árammal, gyűjtjük az esővizet, használt elemet, komposztálunk. Madárbarát óvodaként, programot készítettünk a környezetünkben élő madárállomány megismerésére, a róluk való gondoskodásra. Madáritatóink és etetőink, odúink folyamatos vendégei a környék madarai. Békésen együtt élünk a szomszéd gólya családdal, és a rovarok is szívesen látott vendégek nálunk.
Gyànyiné Tenkely Edina
Gégény Napsugár Óvoda, Bölcsőde és Konyha
Fás, ligetes udvarunk alkalmas a gyerekek számára a természeti környezet változásainak, jelenségeinek megfigyelésére, és a természettel való együttélésre. Zöld óvodai törekvéseink, az egész óvodai életünket áthatják. Takarékoskodunk a vízzel, árammal, gyűjtjük az esővizet, használt elemet, komposztálunk. Madárbarát óvodaként, programot készítettünk a környezetünkben élő madárállomány megismerésére, a róluk való gondoskodásra. Madáritatóink és etetőink, odúink folyamatos vendégei a környék madarai. Békésen együtt élünk a szomszéd gólya családdal, és a rovarok is szívesen látott vendégek nálunk.
Rizsákné Bíró Judit
Csengey Gusztáv Általános Iskola
Iskolánk 2. osztályosaiból álló környezetvédő csoportja, a Zöldülő Csengey álmodta meg iskolánk talpalatnyi, dimbes-dombos zöld területén a Jane Goodall teraszt, ami egy szabadtéri tanterem és mini tanösvény madáretetőkkel, madárodúkkal, madáritatóval, roverhotelekkel, méhlegelővel. Komposztálónkat is használatba vettük. Süngarázs is szerepel a későbbi terveink között. Jelenleg tart a telepítés, a képek erről tanúskodnak. Átadására október 24-én kerül sor.
Nádházi Nádházi
Mezőtúri Református Kollégium, Technikum Gimnázium Àltalànos Iskola Óvoda és Bölcsőde Gimnà
Magaságyást kèszítettünk a zöldsègek szàmára, megfelelő növènytàrsulàsokat hoztunk lètre.Van gyógy ès-fűszernövény kertünk(sok mèh ès pillangó jàr oda.Komposztàlunk ès felhasznàljuk a föld javításàhoz.Friss vízzel teli itatók vannak madaraknak,rovaroknak,gyíkoknak stb.Madàroduk, etetők vannak a tèli madàretetèshez. Korhadó fatörzseket tettünk a földre, rengeteg kis èlőlènyt szoktunk benne megfigyelni.Rovarszàllókat kèszítettünk újrahasznosított anyagokból.Fàkat,bokrokat ültettünk(szil,orgona,bodza,màlna)
Tóth Presinszky Mária
Szigetszentmiklósi Pitypang Óvoda, Levendula csoport
Veteményest hoztunk létre óvodánk udvarán a gyermekekkel közösen. Az ágyásokba termőföldet pótoltunk, elegyengedtük, közben kerti szerszámokkal ismerkedtek a gyermekek. Paradicsom és paprika palántákat ültettünk. Locsoltuk, gyomláltuk, gereblyéztük, lazítottuk a földet. Mindemellett megfigyeltük a földigiliszták munkáját is, konyhakertünkben nagyon jól érezték magukat. Kisebb család lakott a földben. Ősszel sem maradt parlagon, retket vetettünk. A zöldségeket reggelihez, uzsonnához fogyasztották az óvodások.
Harsányi József
Kisházunk erdő mellett van a Pilis-hegységben, így ennek megfelelően harmonizáljuk környezetünket. Madáretetőket, odukat készítek saját kezűleg. Komposztáljuk, illetve aprítjuk a lemetszett növényeket. Mulcsolással takarjuk a földet. A holtfákat megtartjuk a kertünkben menedékhelynek. A füves területet ritkán nyírjuk, meghagyjuk méhlegelőnek. A természetes környezetet szeretjük.
Harsányi József
Madáretetők, odúk, itatók készítése saját kezűleg. Komposztáljuk, illetve aprítjuk a lemetszett növényeket. Mulcsolással takarjuk a földet. A holtfákat megtartjuk a kertünkben menedékhelynek. A füves területet ritkán nyírjuk, meghagyjuk méhlegelőnek. A természetes környezetet szeretjük.
Kissné Eszes Anikó
Enesei Általános Iskola
Zöldséges-, fűszer-, dísznövénykertet alakítottunk ki, őshonos gyümölcsfákat telepítettünk. Magokat gyűjtünk, vetésforgót, növénytársítást alkalmazunk, komposztáljuk a hulladékot. Terményeinket elfogyasztják tanulóink vagy feldolgozzuk. A fűszerkertből lehet ízesíteni a szendvicseket, az ivóvizet. A felesleget az iskola előtt kínáljuk a járókelőknek. Gondoskodunk a madarakról, a beporzóbarát környezetről. Odukat, etetőket, itatókat, rovarhotelt helyeztünk ki. Alkotó módon használjuk a kertet. A gyerekek megismerik a növényeket, az állatokat, a biodiverzitás feltételeit.
Petővári Mónika
Dányi Nefelejcs Óvoda
Zöld Óvoda és Madárbarát Óvodaként kiemelten fontosnak tartjuk a természetvédelmet, annak közvetítését a gyermekeken keresztül a szülők, a családok felé. A biodiverzitás feltételeit folyamatosan, minden évben kibővítve igyekszünk megteremteni. Komposztálónkban saját komposztot készítünk, azzal töltjük fel a magaságyásainkat, amit idén már mulccsal takartunk be. Búvóhelyeket létesítettünk a rovarok, sünök számára, valamint az ide látogató madaraknak itatót, etetőt helyeztünk ki. A búvóhelyek mellé tavasszal beporzóbarát ágyásokat fogunk kialakítani. .
Medvegyné Csejtey Andrea
2100m2 kertünk szinte minden szeglete csupa zöld. Zöldhulladékainkat komposztáljuk, 3 nagy köbméteres tartályainkban gyűjtjük az esővizet, s öntözünk vele. Kertünk harmadrésze fával borított, szinte "erdős", így madarak, kisemlősök és rovarok szívesen tartózkodnak nálunk. Harkályainknak holtfával kedveskedünk, amit előszeretettel kopogtatnak. Fáinkon odúk, fészkek, bokrainkon rovarhotelek és sünrejtekek számos helyen fellelhetőek. Repülő rovarainknak nem csak rovarhotellel, de méhlegelővel is kedveskedek, illetve számos helyen itatókat is elhelyeztem madaraknak, rovaroknak egyaránt.
Medvegyné Csejtey Andrea
2100m2 kertünk szinte minden szeglete csupa zöld. Zöldhulladékainkat komposztáljuk, 3 nagy köbméteres tartályainkban gyűjtjük az esővizet, s öntözünk vele. Kertünk harmadrésze fával borított, szinte "erdős", így madarak, kisemlősök és rovarok szívesen tartózkodnak nálunk. Harkályainknak holtfával kedveskedünk, amit előszeretettel kopogtatnak. Fáinkon odúk, fészkek, bokrainkon rovarhotelek és sünrejtekek számos helyen fellelhetőek. Repülő rovarainknak nem csak rovarhotellel, de méhlegelővel is kedveskedek, illetve számos helyen itatókat is elhelyeztem madaraknak, rovaroknak egyaránt.
Medvegyné Csejtey Andrea
2100m2 kertünk szinte minden szeglete csupa zöld. Zöldhulladékainkat komposztáljuk, 3 nagy köbméteres tartályainkban gyűjtjük az esővizet, s öntözünk vele. Kertünk harmadrésze fával borított, szinte "erdős", így madarak, kisemlősök és rovarok szívesen tartózkodnak nálunk. Harkályainknak holtfával kedveskedünk, amit előszeretettel kopogtatnak. Fáinkon odúk, fészkek, bokrainkon rovarhotelek és sünrejtekek számos helyen fellelhetőek. Repülő rovarainknak nem csak rovarhotellel, de méhlegelővel is kedveskedek, illetve számos helyen itatókat is elhelyeztem madaraknak, rovaroknak egyaránt.
Medvegyné Csejtey Andrea
2100m2 kertünk szinte minden szeglete csupa zöld. Zöldhulladékainkat komposztáljuk, 3 nagy köbméteres tartályainkban gyűjtjük az esővizet, s öntözünk vele. Kertünk harmadrésze fával borított, szinte "erdős", így madarak, kisemlősök és rovarok szívesen tartózkodnak nálunk. Harkályainknak holtfával kedveskedünk, amit előszeretettel kopogtatnak. Fáinkon odúk, fészkek, bokrainkon rovarhotelek és sünrejtekek számos helyen fellelhetőek. Repülő rovarainknak nem csak rovarhotellel, de méhlegelővel is kedveskedek, illetve számos helyen itatókat is elhelyeztem madaraknak, rovaroknak egyaránt.
Medvegyné Csejtey Andrea
2100m2 kertünk szinte minden szeglete csupa zöld. Zöldhulladékainkat komposztáljuk, 3 nagy köbméteres tartályainkban gyűjtjük az esővizet, s öntözünk vele. Kertünk harmadrésze fával borított, szinte "erdős", így madarak, kisemlősök és rovarok szívesen tartózkodnak nálunk. Harkályainknak holtfával kedveskedünk, amit előszeretettel kopogtatnak. Fáinkon odúk, fészkek, bokrainkon rovarhotelek és sünrejtekek számos helyen fellelhetőek. Repülő rovarainknak nem csak rovarhotellel, de méhlegelővel is kedveskedek, illetve számos helyen itatókat is elhelyeztem madaraknak, rovaroknak egyaránt.
Bakosne Mezei Györgyi
Mesedomb Ovoda és Bölcsöde
A kerítésünk naposabb oldalára katicabölcsőt és rovarbuvóhelyet készítettünk.A virágoskertünk védett részére sünitelelőt helyeztünk el.A gesztenyefánkról lehullott leveleket gyűjtöttük téli takarónak.
Hajdu Henrietta
Encsencs- Penèszlek- Nyírvasvári Általános Iskola Penészleki Tagintézménye
Az iskolakert biodiverzitás-barát kialakítása érdekében az alábbi lépéseket valósítottuk meg: őshonos növényeket ültettünk, hogy támogassuk a helyi élővilágot, és rovarszállókat (méhhotelt) készítettünk, amelyek menedéket nyújtanak a beporzóknak. Madáretetőket és madárodúkat helyeztünk ki, hogy a madarak számára táplálékot és fészkelőhelyet biztosítsunk. Komposztálót is kialakítottunk a természetes tápanyagok előállítására, valamint esővízgyűjtő rendszert telepítettünk az öntözéshez. A diákokat bevontuk a kert gondozásába, valamint iskolai halastavacskát is készítettünk közösen.
Medvegyné Csejtey Andrea
2100m2 kertünk fás-bokros nagy terület, mellettünk a szomszédnak tujasorfal, nálunk bodza és sok nagy fa várja a madarakat. Olyan kis rejtekek vannak, ahol mind a rovarok, madarak és kisállatok találnak rejtőzködési és fészkelő helyet is. Kertünk sünbarát, hisz farakásaink, avartakarónk és bokraink remek téli vackot biztosítanak nekik. Fáinkon etetők, odúk segítik a madarakat, teraszom növénnyel futtatott részén természetes fészek, rovarhotelek várják azokat, akiknek szükségük van rá. Több komposztálónk is segít abban,hogy némi tápanyagot visszapótolhassunk és hasznosítsuk a zöldhulladékot.
Medvegyné Csejtey Andrea
2100m2 kertünk fás-bokros nagy terület, mellettünk a szomszédnak tujasorfal, nálunk bodza és sok nagy fa várja a madarakat. Olyan kis rejtekek vannak, ahol mind a rovarok, madarak és kisállatok találnak rejtőzködési és fészkelő helyet is. Kertünk sünbarát, hisz farakásaink, avartakarónk és bokraink remek téli vackot biztosítanak nekik. Fáinkon etetők, odúk segítik a madarakat, teraszom növénnyel futtatott részén természetes fészek, rovarhotelek várják azokat, akiknek szükségük van rá. Több komposztálónk is segít abban,hogy némi tápanyagot visszapótolhassunk és hasznosítsuk a zöldhulladékot.
Hegedűsné Zalányi Tímea
Kulcsi Fekete István Általános Iskola
Szülőkkel és gyerekekkel közösen alakítottuk ki az idén felavatott új iskolánk tanteremének zöld sarkát. Mivel a falak eddig csupaszon álltak nagy változás volt ez számunkra. Ültettünk növényeket (fűszer-, gyógy- és szobanövényeket), rajzoltak a gyerekek a növények életével kapcsolatos képeket, amiket lelaminálva a falakra tettünk fel (a talaj életével és a fotoszintézissel kapcsolatos ismereteket tartalmazza) és telepítettünk egy akváriumot sokféle vízi növénnyel és néhány egzotikus kishallal, vízicsigával. A gyerekek szeretettel gondozzák és etetik a halakat és növényeket.
Hegedűsné Zalányi Tímea
Kulcsi fekete István Általános Iskola
Szülőkkel és gyerekekkel közösen alakítottuk ki az idén felavatott új iskolánk tanteremének zöld sarkát. Mivel a falak eddig csupaszon álltak nagy változás volt ez számunkra. Ültettünk növényeket (fűszer-, gyógy- és szobanövényeket), rajzoltak a gyerekek a növények életével kapcsolatos képeket, amiket lelaminálva a falakra tettünk fel (a talaj életével és a fotoszintézissel kapcsolatos ismereteket tartalmazza) és telepítettünk egy hideg vízi akváriumot sokféle vízi növénnyel és néhány kishallal, vízicsigával. A gyerekek szeretettel gondozzák és etetik a halakat és növényeket.
Halasi Sándorné
Madáretetőt ill.keltető odukat helyeztem ki a kertünkbe.Etetem télen a kis madarakat.Esővizet hordóba gyűjtöm és azzal locsolom a virágokat hogy a méhecskéknek legyen mit beporozniuk.Nyáron friss víz van kitéve egy nagy cserépalátétben.
Pásztor Tamás
Mogyoródi Szent László Általános Iskola
Három téli sün lakhelyet alakítottunk ki és lekerítettünk egy 100 m2-es területet, ahol méhlegelőt alakítottunk ki. Emellett a letört ágakat is félre húztuk, hátha az ágak alatt meg tud telepedni valami télen. A sünöknek kisebb falevéllel bélelt gödröt ástunk, majd ágakkal és levelekkel fedtük be.
Sandrik Beáta
Marcali Mikszáth Kálmán Általános Iskola
Iskolánk udvarán egy kiskert került kialakításra tanulóink aktív közreműködésével, mely során a sokszínűség mellett törekedtünk arra, hogy különböző állatok számára biztosítsunk lakó- és búvóhelyet. Virágokat ültettünk, és fűszerkertet készítettünk raklapból. Kihelyezésre került két rovarhotel és két madáretető, valamint egy kis rovar- és madáritató. A szarvasbogár járda mellett remek búvóhelyre lelhetnek nálunk a gyíkok, sünik és még egy békagarázs is készült.
Sandrik Beáta
Marcali Mikszáth Kálmán Általános Iskola
Iskolánk udvarán egy kiskert került kialakításra tanulóink aktív közreműködésével, mely során a sokszínűség mellett törekedtünk arra, hogy különböző állatok számára biztosítsunk lakó- és búvóhelyet. Virágokat ültettünk, és fűszerkertet készítettünk raklapból. Kihelyezésre került két rovarhotel és két madáretető, valamint egy kis rovar- és madáritató. A szarvasbogár járda mellett remek búvóhelyre lelhetnek nálunk a gyíkok, sünik és még egy békagarázs is készült.
Torma Klára
Szent Jácint Görögkatolikus Óvoda
Darázs-garázs: rovarhotel kialakítása, telelőhelyek létesítése Sünlak: gallyrakás a sün téli álmához Avarkupac az áttelelő rovarok, bogarak védelméhez Fa, cserjehatározó az ovi fáira Pillangókert: egynyári és évelő virágok a pillangók, zengő legyek, szenderek megjelenéséhez Madáretetők, madáritatók, oduk kihelyezése Gyógy és fűszernövénykert
Godina Dóra
Kiskanizsai Általános Iskola
Örökös Ökoiskola vagyunk, ezért iskolaudvarunk környezetének szépítése már hagyománnyá vált. A biodiverzitás megőrzése érdekében az iskolakertben végezhető lépések nemcsak környezetvédelmi szempontból fontosak, hanem nagyszerű lehetőséget nyújtanak a diákok számára a tanulásra és a természet megismerésére is. A magaságyásban fűszernövényeket, konyhakerti növényeket ültettek és gondoznak tanulóink. A termelt haszonnövények mellett, helyet kapott egy csodás méhlegelő, rovar-hotel, mezítlábas ösvény, madáretetők és madáritatók.
Székely Beáta
Gyáli Tátika Óvoda Klapka utcai épület
Örökös Zöld Óvoda és Madárbarát Óvoda vagyunk. Óvodánk udvarán fűszerkertet alakítottunk ki, komposztálót helyeztünk el, valamint búvóhelyeket létesítettünk a rovarok, sünök számára, valamint az ide látogató madaraknak itatót, etetőt helyeztünk ki. A veteményes kertekbe, magas ágyásokba zöldségmagokat ültettünk a gyerekekkel. A biológiai sokféleség jegyében eper palántát és pozsgás növényeket ültettünk.
Polányi Petronella
Budaörsi 1. Számú Általános Iskola
Újításként vezettük be a szobanövények gondozása, átültetése kezdeményezést. Célunk, hogy felhívjuk tanulóink figyelmét a körülöttünk lévő virágokra, közösen sokat tehetünk azért, hogy szebbé varázsoljuk a környezetünket. Hosszútávon bízva abban, hogy nagyobb figyelemmel, felelősséggel gondozzák tanulóink a növényeket. A tavaszi időszakban az iskolaudvar környezetének szépítése már hagyománnyá vált. A magaságyásban fűszernövényeket, konyhakerti növényeket ültettek és gondoznak a gyerekek. Rovarhotelt barkácsoltak 4. osztályos tanulóink, melyeket az iskolaudvar kerítésén helyeztünk el.
Dr. Kozák Lajos
Napraforgó Waldorf Iskola
Iskolánk udvarán a természetesség és biodiverzitás jegyében munkálkodunk. Kökény-, galagonya-, mogyoróligetet tartunk fenn, facsemetéket nevelünk, komposztágyást létesítettünk. Darázsgarázs, madár-, denevérodúk, madáretető szolgálja a vadon élő fajok megtelepedését, a fatárolóban sün lakik. Biogazdaságunk, a NapraFarm permakultúrás tervezésű. Cél a faji, élőhelyi és ökológiai folyamatbeli sokféleség kialakítása. Van vizes élőhelyfoltunk, fás, ligetes élőhely, gyep, mélymulcsos rendszer, mandalaágyás, hügelkultúra, komposzt WC, gyökérzónás víztisztító, biodinamikusan oltott komposztprizma.
Ábel Edit
Romonya Község Önkormányzata
Községünk temetőjének adtunk új külsőt és új tartalmat, a biodiverzitás és a természet-ember kapcsolódások új alapokra helyezésével. Megtartva elhunyt szeretteink emlékének klasszikus környezetét, becsempésztünk a tájba beporzóinkat támogató fűszer- és gyógynövényeket, a levegőt tisztító örökzöldeket, fajok tucatjainak életet, szaporodási helyet és biztonságot adó cserjéket és fákat. Figyeltünk az esztétikum és a tartalom összhangjára, illetve az emberi elvárások és környezetünk igényeinek egyensúlyára: madárodúkkal gazdagítottuk fáinkat, és teret hagytunk őshonos virágainknak is.
Izsák Ildikó
Komposztálás: 2 komposztáló(1 vásárolt, 1 készített).Gyógynövények ültetése: kakukkfű, levendula, oregánó, zsálya, citromfű, komló. Az egész területen magasra hagyott fű. Madárodú, rovarhotel, rovar-és madáritató készítése és kihelyezése. Madárfészek ott hagyása (rozsdafarkú). Rendetlen sarok avarral, gallyakkal. Őshonos fa (virágos kőris, mezei juhar, diófa, hársfa) és cserje (madárberkenye) ültetése. Luffatök ültetése (mosogatószivacshoz). Beporzóbarát növények ültetése és ott hagyása (vadvirágok). Esővíz gyűjtése 2 hordóba. A házunk előtt sem nyírunk füvet, nem szedjük fel az avart.
Mesterné Kóra Réka
Cházár András EGYMI Pivár Ignác Tagintézménye
Komposztálás. Magaságyásokban zöldség- és gyümölcstermelés. Gyógynövények ültetése. Magasra hagyott fű. Madárodú, rovarhotel, rovar-és madáritató, sünház készítése és kihelyezése. Őshonos fa és cserje ültetése. Beporzóbarát növények ültetése.
Kovács Zoltánné Lajos Krisztina
Jászárokszállási Városi Óvoda
Óvodánk működtetésében biztosított a korszerű, takarékos gazdálkodás, a kevesebb energiahasználat. A helyi sajátosságokban is hangsúlyt kap a természetes anyagok felhasználása. Biodiverzitás - barát intézményünk kialakításában igyekszünk megóvni a talajéletet, - komposztálónk, - esővízgyűjtőnk van, - a veteményeskerten kívül beporzóbarát ágyásokat ültettünk, - rovarhotelt, - madárodúkat, - sünházat, - fecskepelenkákat telepítettünk. - kerítésünk mellé élősövényt ültettünk, - az épületen belül zöld sarkokat, ismeretterjesztő zugokat alakítottunk ki.
Kosztrub Anita
Rátkai Német Nemzetiségi Általános Iskola
Idén 3. éve működik iskolánkban az Iskola kert program. Itt nem csak kerti munkákat tanulnak a 3.-4. osztályosok, hanem ügyelnek a környezetbarát kertészkedés elsajátítására. A termelt haszonnövények mellett, helyet kapot egy csodás méhlegelő, rovar-hotel, komposztáló, madárodú.... Az idei Mozdulj a klímáért programban, pedig mogyoró bokrokat (2db) ültettek tanulóink.
Éva Határ
Lepke bokor
Éva Határ
Kis lavòromba készitettem kis tavacskát méhek madarak használták a hőségben.és a nyári orgonát imádják a lepkék
Éva Határ
Kis lavòromba készitettem kis tavacskát méhek madarak használták a hőségben.és a nyári orgonát imádják a lepkék
Kováts Viktória
Madáritatók, susnya az apróságoknak bújni, pillangó és méhecskevonzó növények, + a békáknak kerti tavat építettünk nemrég. Avar és farakás a süniknek és gyíkoknak. Többféle odú és madáretető csőr alak és méret szerinti madáreleséggel.
Héder-Knáb Mónika
Apátkúti Erdei Általános Iskola
Farakásunk az iskola udvarán búvóhelyül szolgál sok élőlénynek. Állatokat tartunk, komposztálót üzemeltetünk, madárodúkat, darázsgarázst helyeztünk ki, kőrakást létesítettünk, az épületet 'élő'-kőfal veszi körül.
Somlai Nikolett Rózsa
Pápai Városi Óvodák Székhely Óvoda
Az óvodánk kertje növény- és állatbarát. A madarak védelmében 10 szabvány madárodunk van, amit a gyerekekkel készítettünk. 7 etetőnket 1-1 csoportunk figyeli. Van madáritatónk, gyíknapozónk, rovarhotelünk és méhlegelőnk.Az udvarunk területén 8 magaságyásban veteményeskertet ápolunk, sok fűszernövényünk van. Az udvaron mindig hagyunk a süniknek háborítatlan avarkupacokat. Az idei tavasszal 20 facsemetét ültettünk.
Héder-Knáb Mónika
Apátkúti Erdei Általános Iskola
Farakásunk az iskola udvarán búvóhelyül szolgál sok élőlénynek. Komposztálót üzemeltetünk, állatokat tartunk, madárodúkat, darázsgarázst helyeztünk ki, kőrakást létesítettünk, az épületet 'élő'-kőfal veszi körül.
Héder-Knáb Mónika
Apátkúti Erdei Általános Iskola
Tűzifánk szép nagy farakásban áll az iskola udvarán, búvóhelyül szolgálva sokféle élőlénynek. Komposztálót üzemeltetünk, állatokat tartunk, madárodúkat, darázsgarázst helyeztünk ki, kőrakást létesítettünk, az iskolaépületet 'élő'-kőfal veszi körül.
Mészárosné Dóka Erzsébet
Budapest XXI. Kerületi Herman Ottó Általános Iskola
A közösség telepítette az iskola kertjének első részében a következő tereptárgyakat: A, C-típusú madárodúkat, oszlopra helyezett, felül tölthető, pihenővel ellátott madáretetőt, a kertben található fa-, zöldhulladék (levelek, gallyak, sarjak) és kaszált gyepből prizmakomposztálókat, sziklakertet, a kertben található nyárfáról csepegő esővíz összegyűjtésére övárkot, elősegítve a pillangók és egyéb rovarok vízhez jutását, fecskék fészeképítését. Sikeres pályázat esetén a kert további részeinek fejlesztését tervezzük: a kerítés mentén örökzöld sövény, mezei virágok és magaságyások telepítését.
Vincze Viktória
Százszorszép Óvoda Debrecen
Óvodánk biodiverzitás barát szemléletű így az óvodáskorú gyermekek korán megtanulhatják, a környezet és természet védelmének fontosságát. Kertünk fontos szerepet játszik a biodiverzitás elősegítésében, mivel megtalálhatók őshonos növények, melyek élőhelyet és táplálékot biztosítanak a élővilág számára. Odujaink védelmet biztosítanak a helyi állatvilág számára. A gyerekekkel minden évben közösen virágot és fát ültetünk, magaságyásokban palántákat nevelünk évszaknak megfelelően. Erdőpedagógiai, temészetpedagógiai előadásokon veszünk részt. Célunk a környezettudatos magatartásának erősítése.
Bekesné Porczió Margit
Kaposvári Festetics Karolina Központi Óvoda
A kert területén és a magaságyásokban változatos növényeket ültettünk és a terület adottságait kihasználva készítettünk a kert „kis barátainak” élőhelyet, búvóhelyet. Ezzel biztosítottuk a flóra- és fauna biodiverzitását.
Kápliné Rőth Ágnes
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda Nárcisz Tagóvodája
Intézményünk az Örökös Zöldóvoda, Állatbarát óvoda és Madárbarát óvoda címet is megkapta. Minden csoportnak van egy virágos ágyása és öt haszon ill. gyógynövényes ágyással rendelkezünk, melyeket a gyermekekkel közösen tartunk rendben. Ősszel a süniknek a gyermekek összegereblyézik az avart –sünházat építenek. A téli madáretetés folyamatosan zajlik, illetve a mókusoknak is helyeztünk el a fákon etetőt. A fákra kihelyezett rovarhoteleket is figyelemmel kísérjük.
Tóthné Kukó Ágnes
A gyümölcsfákat, bokrokat nem permetezzük rovarölővel, így tele vannak katicabogarakkal, amik szépen karban tartják és leeszik a levéltetveket. cca 3000 l esővizet gyűjtünk a locsoláshoz, komposztálunk 8 éve. Nem kapálunk, mulcsozunk. Vannak gallyrakások, búvóhelyek gyíkoknak, sünöknek, katicáknak.Rengeteg virágunk van, amik folyamatosan nyílnak, így a kacsafarkú szender, méhek, fadongók, lepkék jönnek minden nap, tavasztól őszig. Paradicsomot, paprikát, fűszereket és sok gyümölcsöt magunknak termeljük meg. kb.20gyümölcsfa, bokrok, bogyósok vannak a kertünkbe ültetve.
Molnárné Balla Beáta
A virágoskert nem kapáltam a málna tövében szemölcsirtó gyógynövény ott hagytam. Fenyőfák szilvafák barack fa cseresznyefa diófa kis kertünkben
Nagyné Dócs Diána
Egri Mlinkó István Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Ált. Isk és Kollégium
A kis biokertek főleg az iskola beton virágtartóiban lettek kialakítva. A biológiai sokféleséget helyeztük előtérbe. Kerültük az idegenhonos fajokat, a jellemzőeket preferáltuk. Bogarak részére kifutót, kis élőhelyeket, menedéket készítettünk, nyári és téli tartózkodást hüllők számára- miközben megfigyeltük az életüket. Az iskolaudvaron komposztáló kapott helyett, a fákon madáretető.
Hajdu Henrietta
Encsencs- Penészlek- Nyírvasvári Általános Iskola Penészleki Tagintézménye
A biodiverzitás megőrzése érdekében az iskolakertben végezhető lépések nemcsak környezetvédelmi szempontból fontosak, hanem nagyszerű lehetőséget nyújtanak a diákok számára a tanulásra és a természet megismerésére is. Az alábbiakban részletesen bemutatok néhány gyakorlati lépést: 1. Helyi növények telepítése • Lépés: Felkutattunk helyi növényfajtákat, amelyek jól alkalmazkodnak a környezethez, és élelmet, menedéket nyújtanak a helyi állatfajoknak.Madáretetőt, rovar hotelt készítettünk közösen.Különböző élőhelyeket készítettünk : virágágyás, vízgyűjtő hely. Komposztáló hely kialakítás
Sverteczki Melinda
Csillagösvény Waldorf Általános Iskola és A.M.I.
A Csillagösvény Waldorf Iskola 8. osztálya három éve szorgalmasan dolgozik azon, hogy az iskola környéke megszépüljön, növényekkel gazdagodjon. Kialakítottunk egy iskolakertet, ahová a gyerekek nyáron is járnak szüleikkel az összegyűjtött esővízzel öntözni, gyomlálni. Nyárra a szárazság ellen mulcsoljuk a talajt. Létrehoztunk sziklakertet, fűszerkertet, tavat, veteményest. A kertet biodinamikusan műveljük, vegyszermentesen, gyógynövényekkel permetezve, figyelve a növénytársításokra. A diákok saját készítésű madárodúkat tettek a fákra, mókus jár a kertünkbe, akinek diót, mogyorót gyűjtünk.
Fodor Tünde
A kertemben rengeteg èlőhely van, kőrakàs, sünlak, vizes lelőhely, kaszàlatlan terület, katicalak, fülbemàszófèszek.
Szatmári Gergely
Kerti tó, komposztáló, farakások, denevérodúk, madárodúk, sünhotelek, sünátjárók, madáretetés télen. A képet a legfontosabb elemről, a tóról készítettem, a vízzel együtt jött leginkább az élet is a kertbe. (7 különböző kétéltű-faj és több hüllő is használja szaporodóhelynek is.)
Csizmadia Izeli Anikó
Gyáli Tátika Óvoda
Tagintézményünkben kialakított és óvodai csoportok által folyamatosan gondozott, bővített madárbarát kertünk mindennapi életünk része. Nekünk ez a biodiverzitás: ami számunkra megmutatja a sok különböző növényeket, állatokat. Melyek összeillesztve alkotják az élet összetett környezeti körforgást. Minden élőlény, az apró bogaraktól a hatalmas fákig, segít abban, hogy világunk ketyegjen és mi részesei lehessünk-Megtisztítják a levegőt, amit belélegzünk, a vizet, amit iszunk, gondoskodnak környezetünk élhetőségéről, biztosítják, hogy meglegyen az egészségünkhöz és a jó élethez szükséges értékek.
Szabó Ágnes
váci Karolina Katolikus Általános Iskola
Iskola kertünk van, ahol próbálunk kis helyen sokféle növényt termeszteni, bemutatni, az évszakokhoz igazodva! Két osztály kertészkedik-a 2.z és a 4.z osztály,ahol a tanító nénik nagyon lelkesek!
Anikó Csizmadiáné
Gyáli Tátika Óvoda
Tagintézményünkben kialakított és óvodai csoportok által folyamatosan gondozott, bővített madárbarát kertünk mindennapi életünk része. Nekünk ez a biodiverzitás: ami számunkra megmutatja a sok különböző növényeket, állatokat. Melyek összeillesztve alkotják az élet összetett környezeti körforgást. Minden élőlény, az apró bogaraktól a hatalmas fákig, segít abban, hogy világunk ketyegjen és mi részesei lehessünk-Megtisztítják a levegőt, amit belélegzünk, a vizet, amit iszunk, gondoskodnak környezetünk élhetőségéről, biztosítják, hogy meglegyen az egészségünkhöz és a jó élethez szükséges értékek.
Csobán Fanni
Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási hely
Ökoiskolaként kiemelt figyelmet fordítunk diákjaink természetközpontú nevelésére és a biodiverzitás védelmének fontosságára. Az udvarunkat zöldítő fák egy részét tanulóinkkal közösen ültettük el, melyek lombkoronái ma már különböző madárfajoknak adnak otthont. Állandó programunk a komposztálókas árvácskákkal való betelepítése. A virágokat az osztályokban megválasztott „zöldőrök” ültetik el, az ő feladatuk azok gondozása is a szerves hulladékok gyűjtése mellett. A tantermek párkányait cserepes virágok színesítik, melyek ápolása szintén a megbízott gyerekek dolga.
Sáfrán Judit
Gödi Kincsem Óvoda
A Gödi Kincsem Óvoda Környezetvédelmi Munkaközösségének vezetője ként írom soraim. 2024-ben az egész óvoda bevonásával madárodukat készítettünk és helyeztünk ki az egész óvoda területén. 16 csoportos óvoda vagyunk, minden csoport számára az egyik intézményi hölgy segítségével készítettünk odukat, majd közös ,,munkával" kifestettük azokat és a gyerekekkel együtt kihelyeztük. Kiemelt fontosságú számunkra a madár-állat-növényvédelem. Emellett minden csoport rendelkezik magaságyásokkal, melyekbe fűszernövényeket, haszonnövényeket ültetünk és gondozunk közösen egész év során.
Szabó Borbála
Rákospalotai Meixner Általános Iskola és AMI.
Udvarunkon vizes élőhely is megjelenik egy kerti tavacska formájában. Kis facsemetéket ültettünk, hogy később árnyékot adjanak. Gyűjtjük a komposztot, tavasszal az érett részét majd szétterítjük az udvaron. Télire kihelyezünk madárkalácsot és magokat a madaraknak. A kert egy védett sarkában rovarhotelt helyeztünk el. Az előkertünk egy részét ESMT gyakorlópályának alakítottuk ki.
Dubiczné Szőke Piroska
Dunaföldvári Eszterlánc Óvoda, Bölcsőde és Konyha - József téri telephely
Óvodánk Dunaföldvár egyik csendes utcájában helyezkedik el nagy udvarral, árnyas fákkal. Az itt dolgozók elhivatottak a természet-, környezet-, állatvédelem fontossága iránt. Tevékenységközpontú Óvodai nevelési programunkban kiemelkedő helyet kap a hagyományok ápolása mellett a növények és állatok megismerése, szeretete, gondozása, állatvédelemre nevelés. Tágas udvarunkban „Parasztkert”, „Rovarkert” korhadó fatörzzsel, „Rovarhotel”, lepkeház, komposztáló, madároduk, mókusoduk, különböző téli madáretetők, mű fecskefészkek, madáritató, sün ház, kóborállat itató is helyet kaptak.
Mizser Zsoltné
Tiszadadai Holló László Általános Iskola
Olyan növényeket ültettünk a magaságyásba, melyek a kertekben fellelhetőek, ismertek a gyerekek számára. Nem használtunk vegyszereket. Arra törekednünk, hogy nedves, árnyékos, szélvédett és hűvös feltételek is legyenek. A locsolás csöpögtetetéssel történt PET palackokból.
Ágnes Cravero
Néri Szent Fülöp Katolikus Általános Iskola
rovarhoteleket készítettünk.
Kovácsovicsné Szigeti Krisztina
Keleti Városrészi Óvoda Zsolnay Vilmos Utcai Tagóvodája
Komposztálóinkat folyamatosan használjuk, a kiskertjeinkből származó növényi maradványokat, ágakat, lombot a gyümölcsök héját, magházát stb. ide gyűjtjük a gyerekek segítségével. Most vesszük ki a földet alóla és használjuk fel az ágyásainkban. Fűszerkertünket folyamatosan bővítjük, most levendulát, rozmaringot, citromfüvet telepítettünk bele az egynyári növények helyére.Ültettünk epret, árvácskát, cserjéket a repülő rovaroknak. Madárodúkat, etetőt, itatót telepítettünk a kertünkbe, gondoskodunk róla, hogy mindig legyenek feltöltve. Reméljük sok madár választja menedéknek.
Szondáné Kovács-Molnár Márta
Thuri György Gimnázium és AMI
Eddigi ökoiskolai munkánk során botanikai tanösvényen jelöltük meg karsztbokorerdőnk társulásalkotó fajait, időjárásjelentő állomást és madárbarát kertet létesítettünk. Az idén rendbe tettük az eddig is gondozott magaságyásainkat, kitisztítottuk az odukat és a madáritatókat, az érettségiző osztályok által ballagáskor évről-évre ültetett cserjesort. Az újonnan beiskolázott biológia-ökológia tagozatos tanulóink hagyományteremtő szándékkal nyárfacsemetét ültettek el az iskolakertben. A 11.-es természettudomány tantárgyat tanuló diákjaink a régebbi komposztáló mellé egy újabbat létesítettek.
Török Timea-Éva
Ady Endre Szakiskola Kalotaszentkirály-Zentelke
Iskolakertünk önmagában rendkívül változatos. Megtalálható benne az örökzöld- és lombhullató növényzet, a cserjés, mely rengeteg madárnak bíztosít fészkelőhelyet, méhlegelőként szolgáló vadvirágos kert rovarhotellel, gyerekeknek szánt kerti búvóhelyek, gyümölcsös, kerti tó, virággruppok, magaságyások, fóliasátor és kis szántóföld, a zöldségtermesztéshez, komposztáló de még a sünlaknak is helyet szorítunk. Diákjaink figyelnek ennek megőrzésére, tevékenységeinkkel igyekszünk minél természetközelibbé tenni édeni környezetünket.
Machánné Tatár Rita
Növényvédőszer, rovarirtószer mentes kert, gyakran látogatják sünik, méhek, az itatót madarak. A talaj egy részét mulccsal védjük, korhadó farönköket is helyeztünk ki, ezekről lehullott fakéreg búvóhelyet biztosít, a metszéskor levágott részeket felaprítva talajtakarásra használjuk. Sziklakertet is kialakítottunk, agyagcserepek is vannak. A lépegető köveket fakorongokból készítettük. A kertést többféle sövénynövényből neveljük. A környező fák lehulló falevelei tovább díszítik a kertet. Sok örömet szerez nekünk és szomszédaink is gyönyörködnek benne.
Bán-Kutasi Andrea
Mèhlegelő
Bán-Kutasi Andrea
Gyík élőhely
Bán-Kutasi Andrea
Sün élőhely
Bán-Kutasi Andrea
Komposzt
Bán-Kutasi Andrea
Újrahasznosítás pl tejes köcsög
Bán-Kutasi Andrea
Mulcsolás
Bán-Kutasi Andrea
Magaságyás